zaterdag 27 januari 2024

Tata Steel Chess Tournament - ronde 8

Vandaag stond de 8e ronde op het programma. Met wit mocht ik het opnemen tegen Eric van Benschop. Een jongen waar ik bijzonder veel respect voor heb. Gebonden aan een rolstoel, vergroeide handen en vingers en een bril half op zijn neus speelt hij zijn partijtjes mee. Stukken verzetten lukt niet altijd even goed. Er vallen dan nog wel eens stukken om. Hulp is dan geboden. Hij doet leuk mee in de groep. Na 7 wedstrijden had hij 3 punten verzameld en stond hij gedeeld 5e. Slechts 3 verliespartijen noteerde hij tot dan toe. Hij doet het ondanks zijn handicap beter dan ik Een tegenstander om in elk geval niet te onderschatten.

De partij kende een rustige opzet waarbij ik volgens Neef Fritz van 18 iets voordeel had. Op de 17e zet ging Eric even in de fout.

stelling na 17. Dd3

Ik heb zojuist de dame van b5 moeten terughalen naar d3. Volgens de computer zou zwart nu (kunnen) moeten voortzetten met 17. ..... c5. Mijn tegenstander speelt echter 17. ..... Tad8 en verliest een pion na 18. Dxa6. Voor het eerst dit toernooi win ik in een partij een pion !

Uiteindelijk bleek dit niet voldoende voor de winst.

stelling na 23. ..... Tde8

In deze stelling heb ik lang getwijfeld over de opmars 24. f4 maar na 24. ..... Lf6, 25. Dc2 Txe4, 26. Lxe4 zie ik ook niet zo snel een winstvariant. Het blijft een lastige stelling. Iets met a4 zou ook nog een optie zijn.

We ploeteren nog enkele zetten door en op zet 26 wordt op voorstel van mijn tegenstander de vrede getekend.

Geheel onverwachts verloor koploper Kees Schrijvers van Paul de Haas. Het verschil tussen de no. 1 (Kees) en 2 (Paul) bedraagt slechts een half punt zodat in de laatste ronde bekend wordt wie met de 1e en wie met de 2e prijs naar huis gaat. Roderick Cornelissen zit op het vinkentouw voor wat betreft een 2e plaats. De drie genoemde spelers zijn niet meer te achterhalen door de overige spelers. Wie er met een prijs naar huis gaat is inmiddels, een ronde voor het einde, wel bekend. Zie hier alle uitslagen en de tussenstand in groep 7C.

Huisgenoot Simon speelde wel een heel bizarre partij.


In deze stelling luidt de opdracht: zwart is aan zet en wint. Dat kan natuurlijk in het geval wit zijn dame zou weggeven bijv met: 1. ..... Kb8, 2. Da8+ of Db7+ in beide gevallen slaat de zwarte koning de dame. Maar het kan ook op een andere manier.

Wat presteerde de tegenstander van Simon namelijk ? Hij dacht zolang na over een mogelijke winstweg dat hij door zijn tijd ging ! Hoe goed ben je dan bezig ? Wat zal deze man vanavond slecht slapen. Geeft zomaar een meer dan zekere remise uit handen.

Een beetje schaker ziet natuurlijk direct dat dit pot remise is. Of wit blijft eeuwig schaak geven of de zwarte pion promoveert eveneens tot dame en de partij is ook remise.

Door dit "gestolen" punt zoals Simon het zelf noemt, blijft hij 3e in de rangschikking.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024