zaterdag 27 januari 2024

Tata Steel Chess Tournament - ronde 7

Donderdag was een algehele vrije dag in Wijk aan Zee. Toppers en tobbers hoefden een dagje niet achter het schaakbord. Althans niet voor een officiële partij in het toernooi. Natuurlijk zullen er spelers geweest zijn die hun hele vrije dag achter het schaakbord hebben doorgebracht met analyseren en naspelen van hun partijen. Openingen en eindspelen bestuderen. Zo niet ik. Evenals vorig jaar ging ik met bus en trein richting Amsterdam. Ik wilde iets cultureels gaan doen en een bezoek brengen aan het Filmmuseum Eye gelegen aan de overkant van het IJ. De pont brengt je vanaf Centraal Station gratis naar de overkant. Aangekomen bij het filmmuseum blijkt het gesloten te zijn vanwege een privé-evenement ...😞. 

Goede raad is duur .. wat te doen. Dan maar een rondje door de stad. Ik was er nu toch. De Nieuwendijk afgelopen, de Dam overgestoken, Kalverstraat in (Lego winkel bezocht) en richting het Leidseplein gelopen. Via het Max Euweplein naar het Vondelpark en zo naar de PC Hooftstraat gelopen. Wat ik verleden jaar al schreef over deze winkelstraat lijkt nog steeds van toepassing: een straat met weinig allure. Als je niet beter zou weten zou je denken dat je in een doodgewone (winkel)straat bent beland. Veel bouwactiviteiten. Fietsen die schots en scheef op het trottoir staan en soms de doorgang belemmeren. Wel winkels van naam en faam. Met belangstelling heb ik nog wel even bij de winkel van Louis Vuitton staan kijken en mij staan te verbazen over de prijzen van sommige artikelen: de welbekende LV-tasjes voor gemiddeld € 6.000,00, een heren (winter)jas voor € 6.500,00 of een jurk voor de dames voor € 20.000,00. Dat is bepaald geen C&A-tje. Daarna weer, via het Rembrandtplein, teruggelopen naar het station. Om 17.00 uur was ik weer in Wijk aan Zee waar huisgenoot Simon op "eigenwijze" eigen wijze een bami/mie-maaltijd had bereid die prima smaakte.

Gisteren werd er weer geschaakt in Wijk aan Zee. En om maar direct met de deur in huis te vallen: het werd weer geen succes. De gifbeker moet kennelijk helemaal leeg. Met de zwarte stukken tegen Wim Dekker uit Purmerend. De partij ging lange tijd gelijk op en leek er geen vuiltje aan de lucht. Waren er winstkansen ? Mogelijk ! Neef Fritz van 18 houdt zich wat dat betreft wel op de vlakte. De ommekeer kwam rond de 41e zet.

stelling na 41. Dg4

Wit heeft hier het beste van het spel. Er dreigt nu 42. Te7 met matdreiging op g7. Volgens Neef Fritz van 18 had ik hier 41. ..... Ta7 moeten spelen. Na 42. Te7 zou ik dan mijn dame tegen 2 torens kunnen ruilen en dan kan nog een heel interessant eindspel ontstaan waarin het alle kanten op kan gaan. In plaats van het aanbevolen 41. ..... Ta7 speel ik hier 41. ..... Ta8 en is het na 42. Te7 uit. Mijn dame staat aangevallen en het mat op g7 is niet te voorkomen.

En zo kom je natuurlijk nooit van die laatste plaats af. In mijn groep gaat Kees Schrijvers onverdroten door met winnen en heeft nu 7 uit 7 ! Die gaat ongetwijfeld met € 90,00 aan boeken terug naar Hellevoetsluis. Er zijn nog twee ronden te gaan. Vanmiddag met wit tegen Eric van Benschop en zondag in de laatste ronde tegen een Belg: Dirk de Meijere uit Brugge. Niet vergeten: zondag begint de laatste ronde om 12.00 uur.

Huisgenoot Simon hield een eindspel met een stuk minder remise en blijft op plek 3/4 hangen.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024