maandag 29 januari 2024

Tata Steel Chess Tournament - ronde 9

Eindelijk, eindelijk lukte het dan toch nog. Een partij te winnen. Dat in de laatste ronde een Belg het slachtoffer was van mijn dadendrang laten we verder maar onvermeld. Door deze overwinning scoorde ik totaal 2½ punten (1x winst, 3x remise en 5x verlies), het op één na slechtste resultaat uit mijn rijke Hoogovens/Corus/Tata carrière en eindige op de gedeelde 8e t/m 10e plaats. Het slechtste resultaat boekte ik in 1995 (2 punten) toen ik voor het eerst deelnam aan de tienkampen. Een ongedeelde 10e plaats was toen het resultaat.

Terug naar de partij. Met zwart spelend kreeg ik eindelijk eens de kans om mijn eigen spelletje te spelen. Uiteraard met dank aan mijn tegenstander.

stelling na 4. ..... e5

Bovenstaande stelling is ook bekend als de Leeuwenklauw. De theorie geeft aan dat wit hier bijv. met 5. Lc4 kan doorgaan en de dreiging Pg5 met een dubbele aanval op f7. Mijn tegenstander ging echter voor de weg van de minste weerstand: 5. dxe5 Pxe5, 6. Pxe5 dxe5, 7. Dxd8 Kxd8, 8. Lg5 c6, 9. Lc4 Le6, 10. Lxe6 fxe6, 11. Tad1+ Kc7.

stelling na 11. ..... Kc7

De dames zijn al vroeg van het bord verdwenen en zwart mag niet meer rocheren, maar de zwarte monarch is op c7 verzekerd tegen brand en inbraak. De zwarte dubbel pion op de e-lijn is nog geen handenbindertje.

Wij maken een sprongetje in de partij.

stelling na 18. c3

Het is druk op de d-lijn en juist daar sla ik toe: 18. ..... bxa4, 19. cxd4 Txd4, 20. Txd4 Txd4, 21. Txd4 exf4. Ik win een pion en ben op eenvoudige wijze van mijn dubbelpion verlost.

In het eindspel loper tegen paard blijkt mijn paard sterker dan de loper van mijn tegenstander.

stelling na 32. Ld8

De witte loper heeft wel veel bewegingsruimte maar doet feitelijk niets. Behoudens mijn c- en d-pion (die elkaar dekken en gedekte staan door de koning) staan alle verdere pionnen op witte velden. Mijn paard springt vrolijk rond: 32. ..... Pc4+, 33. Kc2 Pe3+, 34. Kd3 Pxg2, 35. Lg5 Pe3 en na 36. Lxe3 dxe3, 37. Kxe3 Kc4, 38. f4 Kb3 gaf mijn tegenstander op. Pionnen b2 en a3 vallen waardoor de a-pion vrij kan doorlopen.

De laatste ronde had in onze groep nog een spannende laatste ronde kunnen worden. Zie hiervoor het verslag van 27 januari 2024. Helaas werd het dat niet. Paul de Haas, de no. 2 in het klassement, had kennelijk al op zaterdag aan de wedstrijdleiding doorgegeven dat hij op zondag niet kon komen spelen. Zijn partij tegen Menno Mulder werd daarom voor hem verloren verklaard. Zo werd Kees Schrijvers in een zetel naar de groepswinst gedragen en omdat Roderick Cornelissen zijn laatste partij won kwam deze op gelijke hoogte met Paul de Haas.

Alle uitslagen en de eindstand in groep 7C vindt u hier terug.

Huisgenoot Simon won zijn laatste partij en haalde daarmee ruimschoots zijn doelstelling: de ongedeelde 3e plaats met 6 uit 9 en volgend jaar geen promotie naar een naast hogere groep.

Over volgend jaar gesproken: noteert u alvast in de agenda dat de volgende editie van dit prachtige toernooi wordt gehouden van 17 januari 2025 t/m 2 februari 2025. De tienkampen vinden dan plaats van 24 januari 2025 t/m 2 februari 2025. Onderdak voor volgend jaar is inmiddels geregeld. 

Alle informatie over het toernooi 2024 vind u hier terug.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024