woensdag 24 januari 2024

Tata Steel Chess Tournament - ronde 6

Na gisteren weer wat vertrouwen getankt te hebben, mocht ik het vandaag met wit in de 6e ronde opnemen tegen Holger Schwarzwald uit Hamburg (Duitsland). Dat schepte een band. Hierop zal ik niet verder ingaan.

Het werd de tot nu kortste partij die ik in dit toernooi speelde. Na welgeteld 22 zetten kon ik opgeven ! De stelling was naar mijn mening onhoudbaar geworden en tel daarbij op de tijdnood waarin ik toen al verkeerde. Het liep van geen kant.

Na 17 zetten ging het al mis.

Dessens - Schwarzwald
stelling na 17. a4

In deze stelling slaat zwart al min of meer toe met 17. ..... Pf4, 18. Lc2 (Neef Fritz van 18 geeft als beter alternatief aan: 18. De3 Pxd3, 19. Dxd3 f5, 20. Pd2) waarna de partij verder gaat met 18. ..... f5, 19. Pg3 Lxf3.

stelling na 19. ..... Lxf3

Hier is de situatie al uitzichtloos voor wit. Er volgt: 20. gxf3 Pxh3+, 21. Kf1 Phf4, 22. Pe2 (beter was wellicht 22. Ld3. Met de tekstzet geef ik mijn tegenstander de mogelijkheid om met zijn dame de stelling binnen te dringen) en na 22. ..... Dg5 opgegeven hoewel Neef Fritz van 18 nog een mogelijke reddingsboei had met 23. Pg3 Dh4, 24. Tec1 Dh2, 25. Ld3 Pxd3, 26. Dxd3 Pf4, 27. Db5. Misschien toch iets te snel opgegeven.

Door deze nederlaag blijf ik ongedeeld 10e in groep 7C.

Huisgenoot Simon speelde remise en blijft daardoor op de gedeelde 2 t/m 6 plek staan (5 spelers met 3½ uit 6) in groep 7F.

Morgen, donderdag, is een algehele rustdag dan valt er op schaakgebied niets te beleven in Wijk aan Zee. Hoe we deze dag gaan doorbrengen is nog ongewis. Invulling mede afhankelijk van het weer.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024