maandag 22 januari 2024

Tata Steel Chess Tournament - ronde 3

Het notatieprobleem van de partij uit de 2e ronde tegen Kees Schrijvers is opgelost. Deze partij is nu ook op het blog terug te vinden. De fout zat bij zet 38. Daar had ik genoteerd Kf7 maar dat moest zijn Df7. Met dank aan mijn tegenstander die het wel juist genoteerd had.

De partij duurde uiteindelijk 62 zetten. Dat kwam niet omdat de partij zo lang gelijk opging, maar meer omdat ik speelde op eeuwig schaak. Die optie bleef er lang inzitten en mijn tegenstander moest goed opletten, geen verkeerde zet doen, anders zou ik met de dame kunnen toeslaan en zou de partij alsnog in remise eindigen. Helaas voor mij bleef Kees goed opletten en wist uiteindelijk de partij in zijn voordeel te beslissen omdat de doorgebroken c-pion niet meer te stoppen was.

In onderstaande stelling heb ik lang getwijfeld over de te volgen strategie: ga ik hier voor (voorlopige) pionwinst met 34. Pxa5 (volgens Neef Fritz van 18 de beste zet).

stelling na 33. ..... Dd7

Na 34. Pxa5 had kunnen volgen: 34. ..... Lf6, 35. e5 Le7, 36. e6 fxe6, 37. f5 en wit heeft (licht) voordeel. Maar in de diagramstelling koos ik voor het mindere 34. Dc1. Durfde het nemen van de a-pion toch niet aan.

De slotstelling zag er als volgt uit:

stelling na 62. ..... Dd3+

Zwart moet het veld f5 onder controle houden vanwege Df5+ met (mogelijk) eeuwig schaak. De c-pion is nu niet meer te stoppen en na 63. Kf2 volgt mat in 9 !

In de 3e ronde moest ik het opnemen tegen Roderick Cornelissen,  één van de drie (!) koplopers. Wat mij ontgaan was en mijn tegenstander maakte mij daarop attent, was dat wij al eens eerder tegen elkaar hadden gespeeld. Tijdens de Spijkenisse Vierkampen op 25-2-2023 kruisten wij ook de degens met elkaar. Toen ging ik er in 18 zetten van af. Mijn tegenstander sprak de wens uit dat het nu een langere partij zou worden. Het had niet veel gescheeld of deze partij was nog korter geweest.

Het twijfelen begon al op zet 6 (!). In een Philidor-verdediging (ik noem het De Leeuw) heeft mijn tegenstander zojuist 6. Lc4 gespeeld met de mogelijkheid van Pg5 en een dubbele aanval op pion f7. Over slaan op f7 zijn boeken vol geschreven. 

stelling na 6. Lc4

Die complicaties wilde ik liever vermijden en koos als antwoord het afwachtende 6. ..... h6. Met 6. ..... exd4 zou volgens Neef Fritz van 18 de stelling in evenwicht blijven (7. Pxd4 Pb6).

stelling na 9. a4

Het begin van de ellende. Hier dacht ik met 9. ..... Pxe4 eenvoudig een pion te winnen. Maar mijn tegenstander slaat keihard toe met 10. Lxf7 (toch het inslaan op f7) Kxf7, 11. Pxe4 d5, 12. Pc5 e4 (beter is 12. ..... Lxc5) 13. Pxd7 Lxd7 (en niet 13. ..... exf3 vanwege 14. Dxf3+ en het paard op d7 kan een veilig heenkomen zoeken) 14. Pe5+ Kg8, 15. Pg6 Hier dacht ik al aan opgeven. Zie diagram.

stelling na 15. Pg6+

De toren op h8 staat aangevallen (verlies kwaliteit) en de loper op e7 (verlies stuk). Ik zag de bui al hangen. In arrenmoede probeerde ik nog 15. ..... Lb4+, 16. c3 Da5, 17. cxb4 Dxb4+, 18. Dd2 Dxd2, 19. Lxd2 Th7 en wit heeft een paard tegen een pion en een meer dan comfortabele stelling.

Ik spartelde, tegen beter weten in, nog 16 zetten door maar moest uiteindelijk de eer aan mijn tegenstander laten. Door deze 2e nederlaag sta ik momenteel gedeeld 8e samen met Eric van Benschop en Erik Mijnheer.

Vandaag, met wit, tegen Menno Mulder die een half punt meer heeft. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Huisgenoot Simon speelde in de 3e ronde remise. Met 2½ uit 3 is hij koploper in groep 7F.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024