dinsdag 23 januari 2024

Tata Steel Chess Tournament - ronde 4

Gisteren, maandag 22 januari, was een mooie dag. De storm was gaan liggen en de zon scheen. De temperatuur liep tegen de dubbele cijfers. Een mooie gelegenheid om na de koffie een rondje door het dorp Wijk aan Zee te maken. Het dorp is niet zo groot, maar een klein half uurtje ben je toch wel onderweg als je een beetje doorstapt.


De wandeling en het buiten zijn bleek het hoogtepunt van de dag te zijn, want op het schaakbord ging het weer vreselijk mis. Met wit tegen Menno Mulder liep ik tegen mijn derde opeenvolgende nederlaag aan ! In schaaktermen heet dat een lange rochade: 0-0-0. In deze partij waren er zeker wel kansen, maar ja, als je die niet benut, wordt het nooit wat. Maar we blijven moed houden. Nog 5 ronden te gaan. Met dus nog alle kans op een redelijke klassering.

Voor aanvang van de partij werd ik nog aangesproken door Kees Schrijvers die had mee zitten kijken naar mijn partij tegen Roderick Cornelissen in de vorige ronde en gaf mij als tip mee om in het vervolg eerst te rocheren alvorens een (schijn)offer te plegen op e4. Door eerst te rocheren heeft inslaan met de loper op f7 geen effect. Bedankt voor de tip !

Dessens -Mulder
stelling na 10. ..... a5

Wat tegen Cornelissen mis ging, zou nu toch beter moeten gaan. Zoals Kees Schrijvers had gezegd: eerst rocheren en dan pas een (schijn)offer plegen. Zo gezegd, zo gedaan. Keurig gerocheerd en dan verder met: 11. Pxe5 Pxe5, 12. d4 Lxd4, 13. cxd4 Lxg2, 14. Kxg2 Pc6, 15. e5 Pe4, 16. Pxe4 dxe4. Het levert niet echt wat op, maar uiteindelijk werd het niet zo erg als in de vorige ronde.

stelling na 26. Ke2

In deze stelling is er niets aan de hand. Neef Fritz van 18 geeft aan dat de stelling gebalanceerd is.  Ik laat de stelling zien vanwege de pionnenstructuur in het centrum. De zwarte pion op e4 is ingesloten tussen 3 witte pionnen en nauwelijks te verdedigen. Een mooi aanvalsobject. Je zou denken dat deze pion verloren gaat voor zwart. Laat ik u uit de droom helpen: dat gebeurde niet. Sterker nog: deze pion ging een beslissende rol spelen in het eindspel.

We maken een sprongetje in de partij.

stelling na 40. h4

Gespeeld met de bedoeling om uiteindelijk met de koning naar veld f4 te gaan en de pion op e4 aan te vallen. Maar zoals gezegd: deze pion gaat een beslissende rol spelen: 40. ..... hxg4, 41. Kxg4 gxh4, 42. Kxh4 Kf5, 43. Kg3 cxd5, 44. exd4 nu komt de weg voor de zwarte e-pion open te liggen: 44. ..... e3. Een zet die wat mij betreft nu wel een ! mag hebben. Zwart heeft in deze stelling duidelijk winstkansen en geeft dat niet meer uit handen.

stelling na 44. ..... e3

Hier ging ik verder met 45. Th2 met de bedoeling om met schaak geven nog iets zinvols te bereiken. Het alternatief 45. Te2 zet ook geen zooien aan de dijk: 45. ..... Ke4, 46. Te1 Txd4 en zwart heeft beslissend voordeel.

stelling na 56. ..... Td2

Ik heb een hopeloze stelling. De vraag is niet of ik ga verliezen maar wanneer en hoe. Onbewust (!) maak ik er zelf een einde aan: 57. Kf3 ? (met 57. Ke1 duurt de pijn nog langer...) Tf2#.

Door deze nederlaag sta ik nu roemloos, met een ½ uit 4, onderaan in groep7C.

Stiekem heb ik al gekeken naar wat mijn slechtste resultaat ooit was tijdens het Hoogoven/Corus/Tata toernooi. Dat was in 1995, het eerste jaar dat ik aan een tienkamp deelnam. Ik scoorde toen in groep 8A 2 punten (1x winst, 2x remise en 6 nederlagen) en eindigde toen op een gedeelde 9e/10e plaats.

Vanmiddag mag ik het met zwart opnemen tegen Paul de Haas die met 3 uit 4 op de 3e plaats staat een vol punt achter de koplopers Roderick Cornelissen en Kees Schrijvers die beide met 4 uit 4 de koppositie delen. 

Huisgenoot Simon liep gisteren eveneens tegen een nederlaag aan en zakt daarmee naar een gedeelde 2e plaats met 2½ uit 4. 

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024