maandag 3 april 2023

Het was de afgelopen week de week van de aangepast indelingen. Niet alleen afgelopen dinsdag werd de indeling voor de interne competitie op het laatste moment herzien, ook afgelopen zaterdag, 1 april, bij de 8e ronde van het Kennemer Open, was er sprake van een gecorrigeerde indeling.

Was op vrijdag Tom Smit nog mijn tegenstander, bij aankomst op zaterdag in Heemstede bleek de indeling veranderd te zijn en moest ik met zwart aantreden tegen Jelle Bottema. Twee keer eerder hadden wij tegen elkaar gespeeld. Beide keren, in 2012 en 2017, tijdens het Drie Ronden toernooi van de Waddinxveense schaakvereniging WSV en beide keren liep ik tegen een nederlaag op. Tijd voor revanche dus.

Voor de 3e keer speelde Jelle Bottema met wit en opende, naar mijn bescheiden mening, wat passief.

stelling na 10. ..... Tfe8

De witte stukken staan wat passief: de beide lopers hebben geen velden, het paard op d2 kan nergens heen en de witte dame doet ook nog niet echt mee. Zwart staat wat dat betreft iets prettiger. Met 11. Tc1 probeert wit druk te zetten op de zwarte dame.

Iets verder op in de partij won ik een pion, maar wit laat een kans liggen om de stelling weer gelijk te trekken.

stelling na 17. Te1

Na 17. ..... Lxf3, 18. Lxf3 Pxe5, 19. Le2 sta ik een pion voor. Alvorens mijn 18e zet te spelen heb ik lang zitten kijken naar 19. Lxd5 maar na 19. ..... Tad8, 20. f4 Dd6, 21. Lxe5 Dd5 is er geen duidelijk voordeel voor zwart. Ook 19. Dxd5 cxd5, 20. Txc7 Pd3, 21. Tb1 Pxb2, 22. Txb2 levert zwart niets op.

stelling na 20. Dd4

Oppassen ! Wit dreigt met f4 en het paard staat gepend (mat op g7) en gaat verloren. Maatregelen nemen dus: 20. ..... f6, 21. f4 Pd7, 22. Lh5 Te4 (valt de dame aan, 23. Dd3 Pc5 (dwingt de dame nog verder naar achteren), 24. Dd1 De7, 25. Lg6 ? (beter is Ld4 om de pion op e3 te dekken) Txe3 en een 2e pion valt.

Na afruil van torens en dames ontstaat de volgende stelling:

stelling na 28. Txe1

Hier volgt een vorkje: 28. ..... Pd3 en na 29. Te6 (beter was Tb1) Lc5+, 30. Kh1 Pxb2 houdt wit het voor gezien.

Was ik in januari bezig met een mooie reeks die onderbroken werd door verlies partijen tijden het Weekend toernooi in Spijkenisse, inmiddels ben ik al weer 8 partijen op rij ongeslagen.

Aanstaand weekend, 7 en 8 april, staat het Voorjaarstoernooi in Purmerend op het programma. Kijken of we de ongeslagen reeks daar voort kunnen zetten.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024