zondag 5 maart 2023

Na het debacle in Spijkenisse stond zaterdag 4 maart j.l. een nieuwe uitdaging op het programma. Voor de 68e keer organiseerde de Waddinxveense schaakvereniging WSV hun Drie Ronden Toernooi. Vierkampen met een bedenktijd van 1 uur per speler per partij. Met 60 deelnemers (15 groepen) was het toernooi goed bezet. Onder de deelnemers veel oude bekenden, waaronder vader en zoon Brokaar en Dennis B., oud clubgenoten van Ashtapada, die ik lange tijd niet heb gezien. Mooie gelegenheid om weer eens bij te praten.

Voor de indeling had de organisatie kennelijk gebruik gemaakt van de door de deelnemers opgegeven rating en niet van de officiƫle rating zoals op 1 maart 2023 gepubliceerd door de KNSB. Had de organisatie dat wel gedaan dan had ik hoogst waarschijnlijk 1 of 2 groepen hoger gespeeld. Nu was ik ingedeeld in groep 10 met lotingsnummer 2. Dat betekende in elk geval 2x met wit spelen.


In de 1e ronde mocht ik het met wit opnemen tegen oud-VAS speler Frans Poeltuyn. Schaker in ruste en zo af en toe een toernooitje. Niet lid van een vereniging en geen officiƫle rating. Maar schaken lukt nog best.

Tot zet 19 ging de partij gelijk op, hoewel ik wat meer druk had op de zwarte stelling.

stelling na 19. ..... Tc8

Zwart heeft zojuist Tc8 gespeeld om de pion op c4 te dekken. Uiteindelijk valt er toch een pion: 20. Ta4 (dubbele aanval op de pion) ..... b5, 21, axb6 e.p. Pxb6, 22. Txa7 f6.

We maken een sprongetje in de partij.

stelling na 35. Ta4

Een dubbel aanval op pion c4. Zwart verdedigt met 35. ..... Pb6 maar door 36. Ta6 staat het zwarte paard gepend. En dat paard gaat uiteindelijk, door een misstap van mijn tegenstander verloren.

stelling na 40. h3

De zwarte koning dekt de toren op e6 en zo lang hij dat doet is er geen vuiltje aan de lucht. Het paard op b6 zou zonder problemen in het spel gebracht kunnen worden maar na 40. ..... Kg6 ?, 41. Pxc4 geeft zwart op. Minimaal verliest zwart de kwaliteit met 41. ..... Pxc4, 42. Txe6.

Na de pauze ging het verder met een partij tegen Otto Boot. Dat blijkt uiteindelijk een weinig spannende partij te worden. Mijn tegenstander speelt, net als in zijn eerste partij, snel en is uit op een snelle remise. Na 23 zetten wordt het punt gedeeld in de volgende stelling:

stelling na 23. Pxf6

Met een half punt voorsprong op de no's 2 en 3 (Boot en Post) heb ik het aanbod aangenomen.

Omdat Hans Post zijn partij tegen Frans Poeltuyn wist te winnen, waarbij overigens de spelers met de verkeerde kleuren speelden (!!), waardoor Hans Pot drie keer met zwart speelde, moest de partij in de 3e ronde de beslissing brengen over het eindklassement.

Aanvankelijk leek ik het beste van het spel te hebben en wist een stuk voor een pion te winnen.

stelling na 16. .... Pb4

Wit kan het paard op b4 niet nemen met 17. cxb4 vanwege 17..... Txc2. Met 17. Db3 pen ik het paard. Na zwart's reactie 17. ..... Da5 valt het paard alsnog: 18. cxb4 Lxb4, 19. Te2. 

Desondanks weet zwart goed de druk op mijn stelling te houden en dat leidt er uiteindelijk toe dat zwart terug kan komen in de partij.

stelling na 37. ..... Tc4

Met zijn laatste zet probeert zwart de druk op pion d4 op te voeren en na 38. Pe5 ? Txd4, 39. Pf3 Tc4 heeft zwart 3 pionnen voor zijn stuk (zie diagram).

stelling na 39. ..... Tc4

In deze stelling dacht ik nog een pionnetje te kunnen terug winnen met 40. Pxb4 maar overzag in tijdnood dat zwart nog een tussenschaakje heeft: 40. ..... Db6+ en na 41. Kf1 Txb4, 42. Txb4 Txb4, 43. Dxb4 Lxb4 staat zwart ineens 2 pionnen voor. 

Zoals al geschreven: tijdnood speelt een grote rol in deze partij. Niet alleen voor mij maar zeker ook voor mijn tegenstander. Met nog 2 minuten op de klok biedt mijn tegenstander remise aan in een stelling die voor zwart meer dan gewonnen is.

stelling na 52. ..... Ke6

Met een stuk meer moet zwart dit natuurlijk gewoon kunnen winnen. Mijn tegenstander was echter bang het in de resterende tijd niet te kunnen bolwerken en bood daarom remise aan.

Door dit resultaat eindigde wij beiden op 2 punten en omdat Boot verrassend verloor van Poeltuyn moesten wij samen uitmaken wie voor de prijsuitreiking op 1e en wie op de 2e plaats eindigt. Volgens het reglement moet dat beslist worden met een barragepartij van 5 minuten. Maar er mocht ook geloot worden. Daar ging onze voorkeur naar uit. Een klein beetje gerechtigheid was er toen Pot de gelukkigste was bij deze loting.

Er waren prijzen in natura: van messensets tot tabletten chocolade. Toen ik aan de beurt was om te kiezen was er niet veel meer over en viel mijn keuze op een klein formaat waterkoker. Wat ik er mee moest, wist ik niet. Weggeven zou een optie zijn. Dennis B. was ook in de prijzen gevallen en zijn keuze was gevallen op een tablet met 10 Twixen ! Gekscherend stelde ik voor om te ruilen en tot mijn verbazing wilde Dennis dat wel. De waterkoker zou ten goede komen aan zijn dochter die voor een uitzet aan het sparen is. Een waterkoker heeft ze dan in elk geval al. De Twixen zullen hun weg wel vinden bij mijn collega's op kantoor.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024