vrijdag 10 maart 2023

Het had maar weinig gescheeld of ik had afgelopen dinsdag, 7 maart, zo maar een bye (overigens op eigen verzoek) kunnen hebben. Op het moment dat wedstrijdleider Jaco een indeling voor weer een nieuwe ronde van de interne competitie wilde maken was het aantal spelers oneven. Omdat ik de laatste weken toch al veel had gespeeld en nog zal spelen gaf ik aan dat hij mij in dat geval wel een bye mocht geven. Maar .... op de valreep kwam toch nog een speler binnenlopen waardoor het aantal weer even (18) was en ik dus aan de bak moest. De indeling bepaalde dat ik met zwart mocht aantreden tegen Huig V.

Lang geleden speelde ik met zwart heel vaak de Zwarte Leeuw waarmee ik destijds wel aardige successen boekte. De afgelopen tijd verwaterde dat wat en kwam op 1. e2-e4 heel vaak een Italiaan of Spanjaard op het bord. Ik vond het echter wel weer eens tijd worden om mijn oude liefde van stal te halen en zo kon het gebeuren de Zwarte Leeuw weer op het bord verscheen.


Na 11. ..... Kc7 ontstond de bovenstaande stelling. Wit heeft lang gerocheerd, zwart heeft zijn rochade opgegeven na ruil van de dames maar is tegen brand en inbraak verzekerd. Ik heb het naslagwerk (De Leeuw, het zwarte wapen) van onze Sliedrechtse schaakvrienden er nog eens op nageslagen en daaruit blijkt dat bovenstaande stelling min of meer conform de door hen aangegeven theorie is. 

Na ruil van alle stukken ontstond een pionnen eindspel met aan beide zijden 7 pionnen.

stelling na 26. ..... Kc5

In deze stelling staat de zwarte koning iets activer, maar heeft zwart het nadeel van een dubbel pion op de e-lijn. Rond zet 30 dreigde de partij in een (vroegtijdige) puntendeling te eindigen.

stelling na 30. ..... a5

In deze stelling vervolgde wit met 31. Kb2 waarna 31. ..... Kc6, 32. Ka3 Kc5, 33. Kb2 Kc6, 34. Ka3. Ik dacht dat 34. ..... Kc5 tot remise zou leiden, maar wit zou in dat geval na 35. bxa4 bxa4, 36. Kxa4 Kc4, 37 Ka5 de overhand en duidelijk voordeel hebben. Omdat ik nog hoopte op winstkansen voor mijzelf  speelde ik 34. ..... axb3.

Uiteindelijk bleef de partij in evenwicht en ontstond op zet 44 de volgende stelling.

stelling na 44. Kg3

Neef Fritz van 18 verbleekt bij deze stelling. Na 44. ..... Kf1 komt wit min of meer in zetdwang. De koning kan niet gespeeld worden en wit moet kiezen tussen het opspelen van de f- of h-pion. Eens zal wit zijn f-pion moeten opspelen en dat leidt dan tot verlies: 45. h4 Kg1, 46. h5 Kf1, 47. f4 exf4, 48. Kf3 Kg1, 49. e5 Kf1, 50. Ke4 Ke2, 51, Kd4 f3 en de zwarte pion loopt ongehinderd naar de overkant en zwart wint.

In de diagramstelling laat ik deze combinatie liggen en na 44. ..... Ke3, 45. Kg2 Ke2 wordt tot remise besloten. En weer een half punt verloren.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024