vrijdag 3 maart 2023

Aan alle mooie dingen komt eens een einde. Ook aan mijn ongeslagen reeks van 13 (ongeluksgetal) partijen. Tijdens het afgelopen 4e Weekend Vierkampen toernooi van Spijkenisse (24 en 25 februari 2023) werd ik keihard met de neus op de feiten gedrukt. Een lange rochade (0-0-0) aan nederlagen was mijn score. Niet alleen eindigde ik roemloos op de laatste plaats in groep 6, ook verloor ik nog eens ruim 20 Elo-punten.

Zo goed als ik de laatste weken speelde, zo bar slecht ging het in Spijkenisse. In de eerste ronde trof ik de mij bekende Richard de Nies die, toen ik nog in Hoogvliet woonde en bij Ashtapada speelde, lid was van SV RET een club uitsluitend bestemd voor personeelsleden van de Rotterdamse Electrische Tram. Richard kwam ik nog wel eens tegen op toernooien, w.o. Tata, maar de laatste jaren heb ik hem niet meer gezien. Op dit moment speelt hij niet voor een vereniging en staat te boek als huisschaker. Desondanks is hij het schaken niet verleerd.

Vanuit een Geweigerd Koningsgambiet wist hij mij behoorlijk onder druk te zetten en dat leidde uiteindelijk tot verlies van een paard.

stelling na 17. Ke2

Wit staat al duidelijk beter, maar na 17. .... De7, 18. Lxb6 is het snel afgelopen. Drie zetten later heb ik maar opgegeven.

Man with hat: Richard de Nies

In de 2e ronde, tegen Martin Verheul (Spijkenisse), leek het iets beter te gaan. De partij leek lange tijd gelijk op te gaan, in die zin dat geen van beide iets weggaf. Toch liet ik mij op zet 38 weer in de luren leggen.

stelling na 38. Lc5

Valt de toren op e7 aan. De toren heeft geen goed vluchtweg, daarom zou misschien aangewezen zijn 38. ..... Lf5. Maar hier speelde ik 38. ..... Te5 en na 39. d4 gaat het paard op e8 verloren. De zwarte toren moet de dekking van het paard opgeven. Het vervolg maar niet afgewacht.

rechts vooraan: Martin Verheul

In de 3e ronde mocht ik met wit aantreden tegen Roderick Cornelissen de comingman van SV Onesimus. Net als in de eerste partij werd ik flink onder druk gezet en ook dat leidde tot verlies van een stuk.

stelling na 18. ..... Tac8

Het paard op e4 was een doorn in mijn oog en wilde ik daar weg hebben. Maar dat doe je natuurlijk niet met 19. f3 ? vanwege 19. ..... Dg3+, 20. Kd1 (20. Kf1 Df2#) Pf2+ en de toren op h1 gaat verloren. Opgegeven.

Links met armen over elkaar
Roderick Cornelissen

Het was even slikken drie nederlagen op rij. Je hoopt altijd dat je er iets van geleerd hebt. Dat zal de komende tijd moeten blijken. De volgende uitdaging is het 68e 3-ronden toernooi in Waddinxveen op 4 maart a.s.

Tot slot: het toernooi was bij lange na niet "uitverkocht". Slechts 36 spelers (9 groepen van 4) gaven acte de presence. En dat is in Spijkenisse wel eens anders geweest.

Overzicht speelzaal

Filmpje

Filmpje

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024