maandag 27 maart 2023

Het was alweer even geleden, op 13 september 2022 speelde ik voor het laatst een externe wedstrijd voor het 2e SOS-team van De Giessen en Linge, maar afgelopen dinsdag, 21 maart 2023 mocht ik weer eens opdraven. Teamleider Rob v. D. was zo aardig zijn plaats aan bord 5 af te staan en zo kon het gebeuren dat ik mocht aantreden tegen Theo Rooijackers van OZU 3. Onze Utrechtse gasten stonden in punten gelijk met ons (4 matchpunten), maar nog voordat er ook maar één zet was gespeeld al met 1-0 achter. Hun 2e bordspeler was niet komen opdagen en dat leverde Christian B. zonder te spelen een punt op en ons een kleine voorsprong. Altijd lekker om zo te beginnen.

Mijn partij was er een met meerdere gezichten. Vanaf het begin had mijn tegenstander, spelend met de witte stukken, het initiatief en wist behoorlijk wat druk op mijn (konings)stelling te zetten.

stelling na 14. ..... Tac8

Wit heeft niet gerocheerd maar bouwt een aanval op de koningsvleugel op. Let ook op de loper op de diagonaal a2-g8. De tekstzet speelde ik ter verdediging van de pion op c7. Neef Fritz van 18 geeft de volgende variant: 14. ..... Pc5, 15. Pxc7 Pxb3, 16. cxb3 Tac8, 17. Pb5 Tc1+, 18. Ke2 Tc2+, 19. Kf1 Txb2 en de stand is weer in evenwicht. Na 14. ..... Tac8 ging de partij verder met 15. h4 Df4, 16. Th3 Df6, 17. g5 De7, 18. g6 hxg6, 19. Dxg6.

We maken een sprongetje in de partij:

stelling na 25. ..... Dg6

Na deze zet kon ik wat geruster ademhalen. De witte aanval wordt iets gedecimeerd omdat de witte dame van het bord verdwijnt: 26. Df5 Dxf5, 27. Txf5 Tc7, 28. Tg1 f6, 29. h5 Kh7 en de stelling is weer in balans.

Toch dreigt het weer mis te gaan.

stelling na 36. Pf3

Hier dreigt 37. Pg5 en dat had ik even niet gezien ! Ik speelde 36. ..... fxe4 waarna wit vervolgde met 37. Pg5 en wint de kwaliteit: 37. ..... Kg8, 38. Pxf7 Kxf7, 39. Txg7+ Kf6.

Stelling na 43. ..... Th8

Maar gelukkig komt het allemaal nog goed, hoewel er zo op het eerste gezicht nog niets aan de hand is voor wit. Pion h6 heeft het lastig, maar na 44. Tg7, een zet die wel een ? verdient, geeft wit zijn voordeel in een klap weg: 44. .... Pxg7, 45. Txg7+ Kf6, 46. Txb7 Txh6, 47. Ta7 Th3 en ik kon opgelucht ademhalen. 

stelling na 47. ..... Ta3

Na overleg met teamleider Rob bood ik in deze stelling remise aan. Achteraf gezien had ik gewoon moeten doorspelen, want hier staat zwart beter zo niet gewonnen.

Gelukkig had het geen invloed op de score want mede dankzij overwinningen van Matthias en David kon uiteindelijk een 4-2 overwinning voor ons worden genoteerd. Dankzij deze overwinning schuiven we een plekje op in de rangschikking en stormen we de top 4 binnen.

Voor de volledige stand en alle uitslagen in groep 3A klik hier.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024