vrijdag 17 maart 2023

Afgelopen zaterdag, 11 maart 2023, stond alweer de 7e ronde van het Kennemer Open in Heemstede op het programma. Met nog 2 ronden te gaan, op 1 april (geen grap) en 22 april a.s., nadert het einde van het seizoen met rasse schreden. Het was weer gezellig druk met een opkomst van 56 spelers (A-groep 22 spelers en B-groep 34 spelers) in de grote zaal van het GSV Centrum. Een prima locatie voor een schaaktoernooi: ruime zaal, aan de tafels voldoende ruimte om je versnapering en je notatieboekje neer te zetten c.q. te leggen, veel ramen waardoor veel daglicht naar binnen valt en niet te vergeten een prima bar.


Mijn tegenstander deze ronde was de mij onbekende Merijn Hooijmans (SV De Waagtoren). Een rondje internet leverde geen (bruikbare) informatie op. Het enige dat terug te vinden was, was zijn actuele rating van 1467. Mijn voorbereiding voor deze partij bestond dan ook alleen uit het bekijken van de opening die ik met wit wilde gaan spelen. En dat wierp zijn vruchten af.

Al snel in de partij wist ik een pion buit te maken.

stelling na 9. .... Ld6

Naar mijn mening is 9. ..... Dd5 want met de tekstzet verliest zwart een pion: 10. Lxd6 Dxd6, 11. Pxe4 Dd5, 12. Pbd2 Pbd7, 13 f3 met het idee om de dame op c2 uit de penning te halen.

Een tweede pion valt ook al snel.

stelling na 21. Ta5

Pion b5 staat twee keer aangevallen en met 21. .... Tb7 zou zwart deze pion voldoende kunnen verdedigen. Zwart speelt echter 21. ..... 0-0 en verwaarloost de dekking van de pion op b5: 22. Dxb5 Te8, 23. Dxd5 exd5, 24. Kf2 en in deze stelling begon  ik al te geloven in een goed resultaat. Maar te vroeg juichen is ook niet goed. De partij kantelde en in plaats van freewheelend de partij uit te spelen moest ik enorm oppassen dat zwart niet met 2 torens mijn vesting zou binnen vallen met alle risico's van dien.

stelling na 29. b5

Achteraf was ik niet echt tevreden over deze opmars die mogelijk zou kunnen leiden tot een inval van de 2 zwarte torens via de e-lijn: 29, Tb7, 30. Tc1 ? Tbe7, 31. Te1 Tb7 (oppassen voor herhaling van zetten), 32. Ta1 (en nu maar de aanval ingezet op de a-pion) Kf8, 33. Txa7 Txb5, 34. Ta8+ (beter zou hier zijn 34. Ke2 en na 34. ..... Tb2+, 35. Kd3 Txh2, 36. Th7 dreigt 37. Ta8+ met toren winst 37. ..... Te8, 38. Th8+.

Mede in verband met de tijdnood lukt het mij niet om de juiste weg naar de winst te vinden en eindigt de partij na 42 zetten toch nog in remise waarmee mijn tegenstander meer dan tevreden was. Ik duidelijk iets minder.

Stelling na 42. ..... Kf7

Hier was ik bevreesd voor T3e2 met allerlei schaakjes waardoor de partij alsnog in remise zou kunnen eindigen. Daarom zelf maar remise aangeboden.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024