woensdag 25 januari 2023

Vandaag een zware kluif voor de boeg. Tegen koploper John Bakker uit Barendrecht. Hij won tot op heden alle partijen en staat met 5 uit 5 fier bovenaan. Dat beloofde niet veel goeds. Het feit dat hij uit Barendrecht komt en daar ook bij de plaatselijke schaakvereniging speelt schept een band. Hij kent mensen van mijn vroegere vereniging Ashtapada uit Hoogvliet. Gespreksstof te over.

Vooraf had ik weinig illusies om deze partij te winnen, hoewel je tegenstander ook een slechte dag kan hebben. Het werd uiteindelijk een korte partij, slechts 18 zetten, maar qua tijd wel een lange partij. Mijn tegenstander speelde heel langzaam, liep veelvuldig weg en op het moment dat tot remise werd besloten had mijn tegenstander nog iets meer dan 8 minuten op de klok voor 22 zetten (+ een toeslag van 30 seconden per zet, dus in totaal nog 19 minuten). Ik, inclusief de toegevoegde tijd, 38 minuten. Het is allemaal te doen, maar het is wel oppassen voor fouten.

Het werd een Italiaanse partij, waarin de stelling van alle kanten werd dicht geschoven. Op het moment dat de vrede werd getekend was er nog geen pion of stuk van het bord. Ik volsta met de slotstelling.

stelling na 18. ..... f5

Wil wit iets bereiken in deze stelling, dan zal hij zijn stukken van de damevleugel moeten omspelen naar de koningsvleugel en dan maar hopen dat daar een gaatje in de zwarte stelling ontstaat. Volgens Neef Fritz van 18 staat zwart in de diagramstelling iets beter.

Morgen is een algehele rustdag. Volgens de organisatie noodzakelijk om de speelzaal eens lekker te luchten. Met een paar honderd zwetende vrouwen en mannen denk ik dat dat geen kwaad kan.

Ik ga de rustdag in met een score van 3½ uit 6, wat weer goed is voor een gedeelde 4e plaats. Blijft dat zo, dan val ik in de prijzen. Maar eerlijk gezegd: zit ik wel te wachten op weer een schaakboek ?

De volledige tussenstand in groep 7E kunt u hier vinden.

Vrijdag gaan we verder met dit blog. 

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024