vrijdag 27 januari 2023

Gisteren een algehele rustdag. De een ging wandelen op het strand, de ander bleef thuis, las een boek of deed iets op internet. Ik ging naar Amsterdam. Met bus en trein deed ik er ruim 80 minuten over. Rondje stad, Vondelpark en PC Hooftstraat (de gemiddelde achterstandsstraat in Rotterdam ziet er netter uit) en rond 17.30 uur weer terug op het honk. Met Simon en Paul H. via omzwervingen uiteindelijk gegeten bij Café De Zon.

Vandaag de 7e ronde op het programma. Tegenstander André van Kuijk. Kwam 10 minuten te laat, naar ik begreep had hij nog 2 afspraken vandaag voor zijn werk. Kan gebeuren. Om kort te zijn: het werd een redelijk eenvoudige overwinning. Ik kreeg van mijn tegenstander, hoewel Sinterklaas en Kerstmis al lang en breed voorbij zijn en ik nog niet jarig ben 2 cadeautjes.

Het eerste cadeautje al op de 10e zet:

stelling na 10. ..... c4

Hier overzag mijn tegenstander dat de pion 2x staat aangevallen en slechts één keer staat gedekt: 11. Lxc4 Pxc4, 12. Pxc4 en ik win op eenvoudige wijze een pion.

Vanuit het London-systeem bouwde ik een stevige stelling op de koningsvleugel op met matdreiging. Mijn tegenstander wist de dreiging nog te pareren, maar ging uiteindelijk toch in de fout.

stelling na 28. Ph2

Met de dreiging Pg4 - Ph6#. Deze dreiging is eenvoudig af te wenden met 28. ..... Pd7 of met 28 ..... De7. In plaats daarvan speelt mijn tegenstander het direct verliezende 28. ..... Dd7. Na 29. Pg4 is het mat op h6 niet te voorkomen. Mijn tegenstander gaf hier op.

Met deze overwinning klom ik op naar een gedeelde 3e plaats, op 1½ punt van de koplopers John Bakker en Jan van der Maas. Met nog 2 ronden te gaan, verwacht ik niet dat er veel verandering zal komen in de stand, aangezien beide koplopers nog een partij tegen hekkensluiters Aeron Yung op het programma hebben staan.

Tot slot nog 3 filmische sfeerimpressies die ik vandaag voor aanvang van de 7e ronde heb gemaakt.



Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024