dinsdag 24 januari 2023

Schaken leeft. Kennelijk wel, getuige de onderstaande mededeling die ik aantrof op de banier van het Tata Steel Chess Tournament.


Een dergelijke mededeling heb ik in de 30 jaar jaar dat ik deelneem nog niet gezien. Natuurlijk heeft het ook te maken met alle veiligheidsmaatregelen, maar toch ....

Vandaag de 5e ronde. Tegenstander Tom Smit. Met 1 punt nog net geen rode lantaarn drager. Een oude bekende. Eerder tegen gespeeld in de Karel Kuip Vierkampen 2018 in Haarlem (verlies) en in 2021 tijdens het Olympisch Schaakfestival in Den Haag (remise). Tijd voor revanche dus.

Met zwart spelend koos ik voor een "dubieuze" variant van De Leeuw opening (Sliedrechters opgelet). Dubieus, maar hij komt wel voor in het theorieboek over De Leeuw. Na 11 zetten zag de stelling er zo uit:

Stelling na 11. ..... Kc7

De beide dames zijn van het bord, zwart heeft een dubbel pion in het centrum (e5 en e6), en ondanks dat zwart zijn rochade heeft verspeeld, is hij, om met de theorie te spreken, verzekerd tegen brand en inbraak. De zwarte koning staat veilig op c7. De loper op c8 moet in het spel worden gebracht en dan werken de zwarte torens samen.

Wit laat in deze stelling niet na om een aanval op te zetten op pion e5. Uiteindelijk lukt het hem om, tijdelijk, deze pion te winnen.

Stelling na 27. Th1

Hier ga ik verder met 27. .... Pf8. Deze zet verdient een ?. Met deze zet geef ik de dekking van pion e5 op: 28. Pg4 (aanval op pion h6 en e5) h5, 29. Pxe5 Lxe5, 30. Lxe5 Pg6, 31. Ld6+ Ke8, 32. Kd2 Ph4

Stelling na 32. ..... Ph4

Nu is het mijn beurt om het initiatief te nemen met een aanval op pion g2. Op 33. g3 valt pion f3. Wit speelt 33. Tg1 en overziet 33. ..... Txf3 en ik win de pion eenvoudig weer terug. Na 34. Ke2 heb ik lang nagedacht over Txa3 maar durfde dat toch niet aan. Ik pak weliswaar een pionnetje mee, maar was bang dat wit de f-lijn met zijn toren zou bezetten met alle mogelijke risico's van dien. Neef Fritz van 18 heeft ook zo zijn twijfels en geeft aan dat wit in dat geval iets beter staat.

Stelling na 42. Tb3

Hier bood wit remise aan. Een aanbod dat ik, na enig nadenken, aannam. Maar na 42. ..... Txb3, 43. Kxb3 e5, 44. Kc3 Pf4 win ik een pion en sta ik beter. Ook in deze partij weer een half punt verloren. De volgende keer maar wat meer risico nemen.

Morgen wacht de absolute koploper. John Bakker heeft alle 5 partijen gewonnen en staat fier boven aan. Eens kijken of ik hem beentje kan lichten.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024