zaterdag 28 januari 2023

Dat schaken kennelijk leeft, heeft u de afgelopen dagen al kunnen lezen en zien. Vandaag was het niet veel anders. Bij binnenkomst in De Moriaan stond er rond 13.30 uur een rij vanaf de ingang van de speelzaal tot in het café/restaurant gedeelte. Zie onderstaand filmpje.


Als toeschouwer dien je je vooraf aan te melden via de site van Tata Steel Chess. Met de ontvangen QR-code, die bij binnenkomst wordt gescand, krijg je een toegangsstempel op je hand en heb je de rest van de dag vrije toegang tot de diverse speelzalen. Voor spelers gelden andere regels: op vertoon van je spelerskaart, die een soort van goud waard is, kan je probleemloos van hot naar her lopen.

Vandaag staat, voor de tienkampers, de 8e ronde op het programma. Met zwart mag ik het opnemen tegen Gert-Jan van Oostbrugge uit Utrecht. Hij opende met, zoals wij schakers wel eens zeggen: "met het wapen van wereldkampioenen 1. e4". Op het moment dat ik 1. ..... e5 speelde realiseerde ik mij dat mijn tegenstander wel eens een Koningsgambiet-speler kon zijn. En inderdaad: na 1. ..... e5 verscheen 2. f4 op het bord. Het koningsgambiet is een opening waarbij je goed moet oppassen op allerlei trucjes en offers op f7. Zonder noemenswaardige problemen rolde ik door de opening heen, maar echt op mijn gemak voelde ik mij. Na iedere zet die ik deed verwachtte ik de genadeklap, maar die bleef gelukkig uit.

Ik was echter de eerste die een klein tikje uitdeelde:

stelling na 14. Pxf3

Met 14. .... Ph5 dreigt er kwaliteitswinst op g3, maar is er ook een aanval op pion f4. Met 15. Kh2 wordt in elk geval Pg3 voorkomen, maar pionwinst blijft bestaan: 15. .....Pxf4, 16. Lxf4 exf4. De pion op f5 is nu een mooi aanvalsobject voor wit. Met veel kunst en vliegwerk weet ik dit kleinnood te verdedigen: 17. Pd4 Lf6 en nu kan Txf4 niet vanwege  Le5 en de toren staat gepend.

We maken een sprongetje in de partij. 

stelling na 22. ..... g6

Hier speelde wit 23. Pxd6 met de gedachte dat hij na 23. ..... Dxd6 met 24. e5 het stuk dat hij inmiddels achterstaat weer zou terugwinnen. Hij had echter geen rekening gehouden met 24. ..... Pxe5, 25. Dxf4 Te6,  26. Lb3 Pd3 ! met een dubbele aanval op Df4. Verplicht is nu 27. Dxd6 Txd6 en ik blijf een vol stuk voor.

De mooiste zet van de partij is evenwel mijn 28e zet:

stelling na 28. bxa5

Het zwarte paard op d3 heeft geen vluchtvelden. De enige optie is 28. ..... Pe5. Slaan met 29. dxe5 mag niet vanwege 29. ..... Lxe5+, 30. Kh1 Lxc3 en vervolgens valt ook pion a5. Wit besluit in arremoede tot 29. Txf6 Txf6, 30. dxe5 Tf5, 31. Te1 Te8, 32. e6 fxe6, 33. Txe6 Txe6, 34. Lxe6 Txa5 en met een kwaliteit meer ga ik het eindspel in.

stelling na 44. h4

Even wordt het nog spannend als ik mijn toren laat opsluiten. Maar de redding is nabij: 44. ..... g5, 45. h5 h6, 46. Ke2 g4, 47. Kf2 gxf3, 48. Kxg3 fxg2, 49. Kxg2 en na Ke3 loopt de c-pion ongehinderd naar de overkant. Reden voor mijn tegenstander om op te geven.

Door deze overwinning nestel ik mij wat steviger op de gedeelde 3e plaats samen met Maclain O'meara met 5½ punten. Koploper is Jan van der Maas met 7 punten die enkel bij verlies of remise nog kan worden ingehaald door de nummer 2 John Bakker die 6½ punten heeft. Voor mij zou het slechts haalbare resultaat een 4e plaats kunnen zijn, maar mogelijk ook nog een gedeelde 2e plaats. Veel hangt af van de laatste ronde morgen.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024