maandag 30 januari 2023

Gisteren, zondag 29 januari 2023, was de laatste dag van het Tata Steel Chess Tournament. Traditie getrouw begon de 9e ronde 2 uur eerder. Dus niet om 14.00 uur maar al om 12.00 uur. Dat betekende dat er 's ochtends moest worden doorgewerkt: douchen, aankleden, ontbijten, koffer of tas inpakken, kamer stofzuigen en schoon achter laten. Daarna was er, gelukkig, nog wel tijd voor een kopje koffie in de Banjaert.

Mooi op tijd arriveerde ik in de speelzaal. Het was, opvallend, minder druk dan andere dagen. Misschien was het voor de toeschouwers ook "te" vroeg.  Je hoort nog wel eens van spelers die, ondanks dat de nieuwe aanvangstijd overal door de speelzaal is aangekondigd, toch te laat komen. Soms wel tot 2 uur ! Als je niet binnen een uur na aanvangstijd achter je bord zit en een zet hebt gedaan, verlies je automatisch de partij.

Daar had mijn tegenstander, Frederick Smith, gelukkig geen last van. Ook hij arriveerde keurig op tijd in De Moriaan. Dat gaf ruimte voor een "praatje pot", waarbij bleek dat wij al eerder de degens hadden gekruist. Niet in een "over the board" partij maar op internet bij Gameknot speelden we een mini-match van 2 partijen die ik met 1½-½ in mijn voordeel wist te beslissen.

Van het resultaat van deze laatste partij hing mijn uiteindelijke plek op de ranglijst af en de eventueel daarbij behorende prijs. Ik had al uitgerekend dat bij verlies mijn slechtste resultaat een ongedeelde 4e plek zou opleveren en geen prijs. Winst zou, afhankelijk van de andere resultaten, zelfs nog een gedeelde 2e plaats kunnen opleveren. Genoeg reden om er nog maar eens voor te gaan zitten en de mouwen op te stropen.

Met wit spelend kon ik vanuit het London-systeem een prima stelling opbouwen. Na 16 zetten ontstond de volgende stelling:

stelling na 16. axb3

Mijn tegenstander was zo vriendelijk om hier de deur al wagenwijd open te zetten met 16. ..... b6. Na 17. Pxd7 Pxd7, 18. La6 is er geen houden meer aan. Met 18. ..... Td8 redt zwart de toren niet: 19. Lc7 Ta8, 20. Lb7.

Zwart probeert met 18. ..... Pa5 de boel nog te redden, maar na 19.Lxc1 Txc1, 20. b4 wordt de aanval ingezet op het paard: 20. ..... Pc6, 21. b5 Pa5, 22. Ld6 Pf6

stelling na 22. ..... Pf6

In plaats van de tekstzet had zwart hier beter 22. ..... Pb7, 23. Lb4 Ta8 kunnen spelen om de boel nog een beetje bij elkaar te houden. Vanuit de diagramstelling ging het verder met 23. Lb4 Pc4, 24. Txa7 Pxb2, 25. Tea1 en hier gaf mijn tegenstander op. Er dreigt 26. Ta8 met alle nare gevolgen van dien.

Three in a row ... een mooi resultaat. Nu maar afwachten hoe de andere partijen zouden verlopen. Het wachten duurde lang, maar leverde uiteindelijk het volgende op: Maclain O'meara, die evenveel punten had bij het ingaan van de 9e ronde speelde remise, terwijl John Bakker zijn laatste partij eenvoudig won van hekkensluiter Aeron Yung. Hierdoor kwam John Bakker in punten gelijk kwam met Jan van der Maas (7½ punten). Voor mij restte een keurige ongedeelde 3e plaats. 

De prijs voor al deze inspanningen bedroeg € 30,00 te besteden aan New in Chess schaakboeken. Zo kon het gebeuren dat ik 3 boeken rijker terugkeerde naar huis.

Wilt u de volledige eindstand in groep 7E nog eens terugkijken, klik dan hier.

Ik ben tevreden met het behaalde resultaat. Ook won ik nog eens 62 ELO punten waardoor ik per 1 februari a.s. weer boven 1500 ELO zal uitkomen.

Het 86e Tata Steel Chess Tournament staat geprogrammeerd van 12 januari t/m 28 januari 2024 (10-kampen van 19 t/m 28 januari 2024). Bij leven en welzijn zal ik er zeker weer bij zijn.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024