zondag 10 maart 2024

SOS-competitie 2023/2024

Ik loop (behoorlijk) achter met de verslaggeving op dit blog. Excuses daarvoor. Sinds mijn laatste blog op 10-2-2024 heb ik niets meer geschreven terwijl er toch voldoende is gebeurd. Er is inmiddels een ronde in de SOS-competitie gespeeld, heb ik deelgenomen aan de 5e Open Vierkampen in Spijkenisse en vond de 7e ronde van het Kennemer Open plaats. De komende dagen zal ik het blog gaan bijwerken, te beginnen met een verslag van een wedstrijd in de SOS-competitie.

Op Valentijnsdag 2024 stond voor het 2e team een uitwedstrijd in Utrecht op het programma tegen het 2e team van De Damrakkers. PCA v/h Damrakkers, zoals de club voluit heet, heeft haar domicilie in de kantine van tafeltennisvereniging UTTC die gevestigd is in de Brede School in de wijk Hoograven in Utrecht, Een prima locatie. Niet groot, maar ruim voldoende om 12 spelers te huisvesten. Een interne competitie werd er niet gespeeld die avond. Enig nadeel is misschien dat je kruip-door-sluip-door moet om in de kantine te komen. Een soort van spoorzoeken. But who cares. De koffie is er prima en het bier na afloop smaakte ook best.

Aan bord 3 moest ik het met wit opnemen tegen de mij onbekend Steven v.d. Velde. Het werd een partij waar weinig vuurwerk in zat. Ik viel aan en mijn tegenstander verdedigde zich keurig. Tot zet 23 ging het gelijk op, toen maakte mijn tegenstander een foutje waardoor ik een pion kon winnen:

Dessens - v.d. Velde
stelling na 23. Df4

Hier gokte ik al een beetje op remise. De tussenstand in de wedstrijd ontwikkelde zich goed voor ons. We hadden een (kleine) voorsprong genomen en met een half punt zouden we 2 matchpunten pakken. Pion f5 is een aanvalspunt, maar wordt goed verdedigd door mijn tegenstander waardoor hij zelf nauwelijks aan aanvallen toekomt. Na 23. Df4 geeft zwart een pion weg met 23. ..... Pe7. Met deze zet wordt de dekking op pion c7 door de toren op f7 onderbroken en kan ik deze pion makkelijk ophalen met 24. Dxc7. Ee pion voorsprong gaf wat meer rust. Zwart had hier mogelijk een betere optie met 23. ..... Ph5 met een aanval op de dame.

Als de stand inmiddels 4-1 in ons voordeel is is de volgende stelling ontstaan:

stelling na 27. Tf1

Pion f5 staat 4x aangevallen, maar ook 4x verdedigd. Niets aan het handje voor zwart. Zou ik iets willen bereiken, dan moet ik mijn heil zoeken op de damevleugel. Aangezien we de wedstrijd al hadden gewonnen, het al laat was en ik als enige nog aan het spelen was besloot ik geen risico te nemen en te gaan voor een (zekere) remise. Na 27. Tf1 volgde nog: 27. ..... h6, 28. Tf4 Pe6, 29. Tf2 (optie zou zijn 29. Pg4) Pg7 en na 30. Tf4 bood ik remise aan hetgeen door mijn tegenstander werd geaccepteerd.

Foto: David Carlsson

Op de website van De Giessen en Linge kunt u een verslag van deze wedstrijd terugvinden. De tussenstand in groep 3D kunt u hier terug vinden. Onze volgende (thuis) wedstrijd is al heel snel: 12 maart tegen De Rode Loper 5.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024