zondag 10 maart 2024

5e Open Vierkampen Spijkenisse

Op vrijdag 23 en zaterdag 24 februari werd door (mijn oude vereniging) SV Spijkenisse voor de 5e keer een Open Vierkampentoernooi georganiseerd. Het toernooi werd gehouden in het clublokaal gevestigd in de bibliotheek in het centrum van Spijkenisse. Er waren slechts 48 deelnemers die door de wedstrijdleiding in 12 groepen van 4 op rating werden ingedeeld. Naast mijzelf had ik nog 2 clubgenoten zo enthousiast gekregen om aan dit toernooi deel te nemen: David Carlson (groep 10) en Gela Nikoladze (groep 2). Voor mij was een plek in groep 8 gereserveerd waar ik het moest opnemen tegen Guido Mastop (1479), Ian Priem (1500) en Thomas Panneman (1500). Deze laatste speler kende ik nog uit mijn tijd dat ik bij SV Spijkenisse speelde. De andere twee waren onbekenden voor mij.

Op papier had ik de hoogste rating (1503) maar dat zegt niet alles. Ik was bepaald niet in vorm. Bij mijn club werd ik in de 2e ronde van de beker uitgeschakeld door Wim Rietveld doordat ik een toren weggaf en in de week voorafgaand aan het toernooi werd ik door Hans Karelse hardhandig van het bord gezet na een stuk te hebben weggeven. Ik verkeerde bepaald niet in "bloedvorm" toen ik aan dit toernooi begon. Maar zoals een oud-clubgenoot altijd zei: "op ons niveau krijg je altijd een 2e kans". Dus wie weet.

Op vrijdagavond, de eerste ronde begon 30 minuten later dan gepland, moest ik het met zwart opnemen tegen Guido Mastop een speler die enkele maanden geleden nog een (oude) rating had van rond 1600 maar nu was gezakt naar (oude rating)1479. Hij opende met 1. f4 (Bird opening) en dat is bepaald geen zet die je snel verwacht. Nadenken achter het bord dus.

Guido was bepaald niet bang uitgevallen en gooide na 8 zetten zijn koningsstelling al open en begon direct een aanval op de koningsvleugel.

Mastop - Dessens
stelling na 8. g4

Zijn agressieve aanpak resulteerde uiteindelijk in pionwinst na 24 zetten:

stelling na 24. Lxd5

De diagonaal a2-g8 is druk bezet, waarbij zwart moet oppassen dat hij geen averij oploopt. Al snel verlies ik een 2e pion en dan wordt het vechten tegen de bierkaai en weet wit de partij binnen te hengelen hoewel dat toch nog tot de 54e zet duurde. Ik geef u de eindstelling:

eindstelling na 54. Ka4

Na een prima nachtrust wachtte op zaterdagmorgen Thomas Panneman. Ik speelde met wit en in plaats van te openen met 1. Pf3 of 1. d4 haalde ik de Van Geet-opening (1. Pc3) weer eens van stal en dat leidde eindelijk weer eens tot succes ! Met 2 pionnen meer na 56 zetten en ruim 3,5 uur spelen wist ik eindelijk weer eens een partij te winnen !

Dessens - Panneman
eindstelling na 56. Kb6

De witte a-pion is niet meer te stoppen en hier gaf zwart op. De partij eindigde op het moment dat volgens het programma de 3e ronde moest beginnen (13.30 uur). Gelukkig was de wedstrijdleider zo vriendelijk om de 3e ronde een half uurtje later te laten beginnen.

Voorafgaand aan de 3e ronde was de stand in mijn groep alsvolgt: 1 en 2: Ian Priem en Guido Mastop 1½ uit 2, 3. John 1 en 4. Thomas Panneman 0. De 3e ronde kende de volgende indelling: Ian - John en Thomas tegen Guido waarbij de verwachting was dat Ian en Guido zouden strijden om de prijzen. 

Maar zie .... de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Guido moest al vrij snel het onderspit delven tegen Thomas en bleef daardoor op 1½ punten staan. De bijzondere situatie deed zich voor dat als ik zou weten te winnen, ik ook de groep zou winnen ! In mijn partij, een variant van De Leeuw, ging het op en neer. Op het ene moment staat wit een pion voor, op het andere moment heeft zwart dat voordeel. Als mijn tegenstander uiteindelijk door heeft dat hij met remise voldoende heeft om groepswinnaar te worden bied hij na 29 zetten in onderstaande stelling remise aan:

Priem - Dessens
stelling na 29. c4

Naar mijn mening niet bepaald een stelling waarin je als witspeler, als er nog iets op het spel staat, remise aanbiedt. Maar mijn tegenstander deed dat, in het kader van alles voor het eindresultaat, wel. Zonder nadenken accepteerde ik dat aanbod, waardoor ik ook op 1½ uit 3 kwam en samen met Guido gedeeld 2/3 werd. Een leuk resultaat dat nog een prijsje opleverde.

de drie prijswinnaars .....

Voor de website van De Giessen en Linge heb ik ook nog een verslag geschreven. Wilt u dit verslag nalezen, klik dan hier.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024