vrijdag 19 januari 2024

Tata Steel Chess Tournament - ronde 1

Vandaag is het dan zover. De start van de tienkampen bij het Tata Steel Chess Tournament. Vanmorgen om uiterlijk 08.00 uur zou de indeling bekend worden gemaakt op de website. Het was nog spannend in welke groep ik zou worden ingedeeld. De groepen 7A en 7B zouden namelijk spelen op het strand bij strandpaviljoen Sunbeach. Daar hoopte ik, om meerdere redenen, niet terecht te komen. Bij de indeling bleek ik in groep 7C te zitten. In de grote zaal van De Moriaan. Wat een opluchting. Mijn zwembroek kon ik gelukkig thuis laten.

Na een probleemloos verlopen reis (geen noemenswaardige files) arriveerden we rond 11.00 uur in Wijk aan Zee. Na een kop koffie bij onze gastvrouw en -heer hebben we, Simon en ik, ons in ons onderkomen voor de komende 10 dagen geïnstalleerd. Na de lunch om 13.30 uur richting de speelzaal vertrokken waar om klokslag 14.00 uur de gong werd geluid voor de eerste ronde.

Ik mocht het met zwart opnemen tegen de mij onbekende Erik Mijnheer uit het oosten van het land. Er verscheen een Leeuw op het bord. Een partij met weinig hoogte- of dieptepunten. Ik geef u drie fragmenten:

Mijnheer - Dessens
stelling na 12. f2-f4

Deze zet had ik zien aankomen en had het antwoord al klaar: 12. ..... e5xf4. Indien wit zou antwoorden met 13. e4-e5 is het antwoord 13. ..... Pf6-d5 en de loper op f7 is gedekt. Wit zou dan bijv. verder kunnen gaan met 14. Pc3xd5 Le7-c5, 15. Kg1-h1 Td8xd5, 16. Lg5xf4.

Wit koos echter voor het rustige 13. Tf1xf4 Td8xd1, 14. Le2xd1.

stelling na 14. Le2xd1

In deze stelling dacht ik met 14. ..... Le7-c5+, 15. Kg1-h1 Lc5-e3 materiaal te winnen, maar had niet gezien dat wit de zet 16. Tf4xf6 nog achter de hand had. Min of meer verplicht is dan 16. ..... Le3xg5 (op 16. ..... g7xf6 volgt natuurlijk 17. Lg5xe3 en komt wit voordelig uit deze ruil (paard + loper tegen toren)).

De partij hobbelt nog wat door en dan ontstaat de volgende stelling:

stelling na 21. Tf1-d1

Hier laat ik naar mijn mening de winst glippen. Met 21. ..... Td2xc2 en 22. ..... Tc2xb2 zou ik 2 pionnen kunnen winnen. Wit kan geen mat geven op d8 (Td1-d8) omdat dat veld gedekt wordt door de loper op g5.

Helaas, een half punt verloren. De kop is er af. Er volgen nog 8 partijen. Morgen met wit tegen de mij wel heel bekende Kees Schrijvers die vandaag zijn eerste overwinning noteerde. De volledige stand en alle uitslagen in groep 7C vindt u hier.

En huisgenoot Simon ? Die liet ook zijn eerste overwinning aantekenen.

Morgen vanaf 14.00 uur de 2e ronde.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024