zaterdag 22 april 2023

Interne competitie

Afgelopen dinsdag, 18 april 2023, was het weer lekker druk tijdens de interne competitie. Maar liefst 20 spelers hadden de weg naar Giessenburg gevonden en dat leverde 10 partijen voor de interne competitie op. Tel daarbij op de partij die ons enige vrouwelijk lid om des keizers baard speelde en u zult begrijpen dat de Raadszaal weer lekker vol zat. 

Met zwart mocht ik het voor het eerst dit seizoen opnemen tegen Bram Capelle. In onze mini-competitie leidt Bram met 3-2. Wel heb ik ooit het genoegen gehad hem uit het bekertoernooi te spelen. Maar dat is al weer een eeuwigheid geleden (2018).

Er verscheen een Leeuw op het bord en na 4 zetten ontstond de volgende stelling:

stelling na 4. ..... e5

Hier speelde mijn tegenstander 5. Lg5. De laatste keer dat ik deze zet tegen kreeg was in 2014 (Woudt-Dessens, ½-½, 64 zetten). Ik had rekening gehouden met de afruil: 5. dxe5 Pxe5, 6. Pxe5 dxe5, 7. Dxd8 Kxd8, 8. Lg5 en na bijv. c6 en Kc7 is zwart verzekerd tegen brand en inbraak. Maar Bram had niet de intentie om af te ruilen en koos zijn eigen pad.

Na 8 zetten was de volgende stelling ontstaan:

8. ..... Pxe4

Een schijnoffer ! Het bracht geen direct voordeel maar na: 9. Pxe4 d5, 10. Ld3 dxe4, 11. Lxe4 exd4, 12. Lxe7 Dxe7 kwam ik wel in rustiger vaarwater terecht.

De partij werd niet echt spannend en 32 zetten bood ik in onderstaande stelling remise aan:

stelling na 32. ..... Kd6

Bram weigerde maar na 33. Le4 Ke7 zag hij toch in dat verder spelen geen zin zou hebben en accepteerde alsnog het remise aanbod.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024