maandag 13 februari 2023

Het was druk afgelopen dinsdag 7 februari 2023 in De Raadszaal van Zalencentrum De Til, daar waar SC De Giessen en Linge haar wedstrijden speelt. Met liefst 30 spelers was de zaal goed gevuld. Naast 7 partijen voor de interne competitie, waarbij we 2 nieuwe leden konden begroeten, was er ook nog een wedstrijd van het 1e SOS team. Zij moesten aantreden tegen DBC 1 uit De Bilt en liepen tegen een pijnlijke nederlaag op: 1-7 voor de gasten uit De Bilt.

Voor de interne competitie mocht ik aantreden tegen ons enige vrouwelijke lid Nikita Roest. Ik zal niet gaan uitweiden over deze partij waarin er nogal gesmeten werd met stukken. Na 25 zetten was het voorbij en kon ik een vol punt toevoegen aan mijn totaal. Dit seizoen speelde ik pas 6 wedstrijden voor de interne competitie met de volgende score: +3, =1, -2 (totaal 3½ punten).


Na het Tata toernooi stond afgelopen zaterdag 11 februari 2023 de 6e ronde van het Kennemer Open op het programma. Een plezierig weerzien met enkele deelnemers van het Tata toernooi. Ik was deze middag gekoppeld aan Peter Kaptein van SC De Uil uit Hillegom. In de editie 2021/2022 van het Kennemer Open speelde ik in de laatste ronde ook tegen Peter. Toen werd het een snelle remise waardoor wij beiden nog in de (geld)prijzen vielen.

Nu ging het er heel anders aan toe. Geen snelle remise, maar een partij van ruim 3½ uur en 60 zetten die ook nog een winnaar opleverde. Na een Spaanse opening ontstond na 17 zetten de volgende stelling:

stelling na 17. ..... Lxc6

In deze stelling had wit naar mijn mening al (beslissend) voordeel kunnen halen met 18. Tac1 Ld7, 19. Txc7. Hij verzuimde echter en speelde in deze stelling 18. d5 en na 18. ..... Lb7, 19. Tac1 Tc8, 20. Pd4 Pd7, 21. Pc6 Lxc6, 22. Txc6 Pb8, 23. Tc2 c5, 24. dxc6 e.p. Txc6, 25. Tfc1 Tfc8, 26. Txc6 Txc6, 27. Txc6 Pxc6 lijkt de storm wat geluwd.

Er ontstaat een eindspel waarin beide partijen de beschikking hebben over 6 pionnen, een loper en een paard en maken we een sprongetje in de partij:

stelling na 33. ..... Kxd5

In deze stelling speelt wit 34. Pe1 en na 34. ..... Pa5 gaat pion b3 verloren. Een betere zet zou 34. Lc3 zijn geweest waarmee veld a5 is gedekt, Later in de partij wint wit de pion wel weer terug, maar heeft een probleem met de zwarte pion op b-lijn.

stelling na 43. ..... Kxc3

Om te voorkomen dat de zwarte  b-pion ongehinderd naar de overkant loopt moet wit het paard vroeger of later opofferen. Hij doet het maar meteen met 44. Pxb4 Lxb4. Met een stuk tegen een pion heeft zwart een comfortabele stelling. Toch duurt het nog even voordat de winstweg wordt gevonden.

Wit speelt dapper door, ruilt onderweg wat pionnen en na 53 zetten ontstaat de volgende stelling:

stelling na 53. Kf3

De witte pion kan niet promoveren ook niet met hulp van de witte koning. Toch duurt het nog even voordat ik de winst binnen hengel: 53. ..... Lg7, 54. Kf2 Ke4, 55. Ke2 e3+, 56. Kf2 Ld4+, 57. Kf1 Ke3, 58. Ke1 Kf4, 59. Kf1 Kg3, 60. Ke1 Kg2 en wit staakt de strijd.

Zonder mijzelf op de borst te kloppen meld ik met enige trots dat ik in mijn laatste 11 partijen nog ongeslagen ben: +6, =5, -0 = 8½ punten. Voorwaar geen slechte prestatie.

De volgende krachtproef staat gepland in het weekend van 24 en 25 februari a.s. tijdens de vierkampen van SV Spijkenisse. 

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024