maandag 23 januari 2023

Wat valt er te vertellen over de partij van gisteren in de 3e ronde tegen Aeron Jung. Ik denk heel veel. Aeron heeft van onze groep de hoogste rating, maar het minst aantal punten. De eerste 2 partijen leverde even zoveel nederlagen op. Troosteloos onderaan.

Onze partij duurde lang. Niet alleen qua zetten, 76 in totaal, maar ook qua tijd. Op 15-20 minuten na de volledige speeltijd gebruikt. Toen ik rond 19.45 uur de speelzaal verliet hoefde ik gelukkig niet het licht uit te doen en af te sluiten. In mijn ooghoek zag ik dat in de zaal nog een partij bezig was.

Het was een partij die lang gelijk op ging. Beide partijen gaven niets weg. Maar eerlijk is eerlijk, mijn tegenstander had wel het betere van het spel. Nadat ik lang had gerocheerd, kreeg ik op de damvleugel een behoorlijke aanval te pareren.

Stelling na 17. Da2

Wit dreigt met slaan op f7 en kwaliteit winst. Met 17. ..... Pd5 is die dreiging voorlopig even uit de lucht, maar wit heeft natuurlijk nog altijd de opmars c4 of e4. Bovendien staat de loper op a4 op de tocht. Mijn tegenstander koos voor de voortzetting: 18. Lb4 b5, 19. Tfc1 f6, 20. Pd3 en de dreiging van inslaan op f7 is geweken.

Stelling na 25. Dc2

Wit dreigt met 26. Dxc7# en de zwarte damevleugel is behoorlijk geruïneerd. Alle hens aan dek. Met 25. ..... Df7 is veld c7 voldoende gedekt. Maar dan: 26. Df5+ Dd7, 27. De4 en dreigt mat op a8. Na 27. ..... Dd5, 28. Dxd5 Txd5 lijkt het grootste gevaar wel geweken. Het lukt wit niet om op de damevleugel door te breken. Hier kantelt de partij mijns inziens: 29. Tc6 Tgd8, 30. Tac1 T8d7, 31. g3 Kb7, 32. La5 Pb6 met de dreiging Pc4 en wit verliest de kwaliteit.

Nu de witte aanval niet is doorgeslagen kan ik opgelucht adem halen en ontstaat er een eindspel met 4 torens op het bord en beide partijen 5 pionnen. Mijn voordeel: vrij pionnen op b5 en b6 die wit nog een hoop kopzorgen gaan geven.

Stelling na 34. Tc8

Maar 34. ..... b4 is niet goed: 35. T8c4 Tb5, 36. Tb1 Tc7, 37. Tcxb4 Txb4, 38. Txb4. Verliest weliswaar een pion, maar ik ben wel van een vervelende dubbel pion af en heb voor mijn toren een open lijn. Hier ruik ik bloed.

We maken een sprongetje in de partij:

 
stelling na 49. ..... Kxd1

50. d8(D) b1(D). Nadeel voor wit is dat hij geen schaak kan geven. Zwart wel. Vanaf zet 51 geef ik gedurende 23 (!) zetten schaak en jaag de witte koning over het hele bord, onderwijl een aantal keren remise aanbiedend. Dat mijn tegenstander het aanbod niet accepteert is wel logisch: wit staat duidelijk beter en zou een gewonnen partij moeten spelen.

Stelling na 74. ..... Dd5

Na 75. Kf2 lukt het zwart niet meer om schaak te geven en is het aan wit om het initiatief over te nemen: 75. ..... Dxd6, maar na 76. Df3+ Kc2 biedt mijn tegenstander, tot mijn verbazing en genoegen, remise aan. De winst zag hij niet zitten. 

Met deze partij win ik een half punt en komt mijn totaalscore voorlopig uit op 2 uit 3 wat een gedeelde 3e plaats oplevert. Ik ben tot nu toe niet ontevreden.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024