zaterdag 21 januari 2023

Vandaag is het gelukt om "illegaal" wat foto's te maken. Ruim op tijd was ik in de speelzaal. Dan is het nog toegestaan om met je mobiel foto's en filmpjes te maken. Omdat het nog niet zo druk was, zijn de foto's minder spannend, maar ik wil ze u niet onthouden.


Mijn tegenstander vandaag: Jan van der Maas. Een gepensioneerd wiskundeleraar uit Castricum. Vriendelijk man. Mede koploper met een hogere rating. Doet dit jaar voor het eerst mee in Wijk aan Zee
Jan van der Maas

Ik bestuurde de witte stukken en bracht mijn eerste 10 zetten razend snel op het bord. Ik had uiteindelijk 3 minuten nodig, mijn tegenstander maar liefst 31 minuten. Na 10 zetten ontstond de volgende stelling:

stelling na 10. ..... f5

In deze stelling koos ik voor 11. 0-0-0 wat achteraf gezien een wat ongelukkige keuze was. Zwart kon daardoor over de damevleugel een aanval opzetten die ik maar met moeite kon pareren. Zwart mag zich na 11. 0-0-0 in elk geval niet laten verleiden tot 11. ..... f4 vanwege 12. Lg6+ Kd7, 13. Lxh5 fxg3, 14. hxg3 en zwart verliest op simpele wijze een pion en volgens Neef Fritz van 18 staat wit duidelijk beter.

De winst van een pion kwam er toch, maar eerst moest ik het hoofd bieden aan de volgende aanval:

stelling na 15. ..... Da5

Zwart valt de pion op a2 en e5 aan. De pionnen zijn niet allebei te verdedigen. Met 16. Db3 is er nog iets te redden. Na 16. ..... La4 volgt 17. Dxb7 Kf7, 18. b4 Db6, 19. Dxb6 axb6 en wit heeft weliswaar een pion meer, maar zwart kan afwikkelen naar een beter eindspel. Mijn tegenstander laat dit na en na 16. Db3 vervolgt hij met 16. ..... Lb4. Met 17. Lc2 wil ik La4 voorkomen, maar zwart heeft in dat geval iets beters met 17. ..... d3. In plaats van 17. Lc2 had ik moeten vervolgen met 17. a3 Lxd2, 18. Txd2 Lc6, 19 f4 en wit staat iets beter.

Zoals gezegd, uiteindelijk wist ik toch nog een pion te winnen.

stelling na 18. ..... Thd8

Vanuit de diagramstelling ging het verder met 19. a3 Lc5, 20. Dd3 Tc8, 21. b4 Lxb4, 22. axb4 Dxb4, 23. Db3 Dxb3, 24. Lxb3 Lb5, 25. Kd2 en in deze stelling bood ik remise aan.

stelling na 25. Kd2

Achteraf gezien te snel remise aangeboden. Volgens Neef Fritz van 18 staat wit hier duidelijk beter. Dit is geen half punt gewonnen, maar een half punt verloren.

Morgen de derde ronde. Dan tegen hekkensluiter Aeron Yung. Biedt dit kansen ? We gaan het zien.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024