vrijdag 20 januari 2023

Eindelijk was het dan weer zover. Na twee corona vrije jaren werd vandaag,  om klokslag 14.00 uur, de bel geluid voor de eerste ronde van de tienkampen bij de 85e editie va het Tata Steel Chess Tournament. In het openingswoord, dat vanwege de slechte geluidskwaliteit grotendeels aan mij voorbij ging, werd nog eens luid en duidelijk aangegeven dat mobiele telefoons uit den boze zijn in de speelzaal. Er werd vriendelijk doch dringend verzocht om telefoons uit te schakelen en heel ver op te bergen. Het liefst niet meenemen naar de speelzaal was het advies. Foto's en filmpjes maken mag alleen met foto- of filmcamera. Laat ik die nu niet hebben meegenomen ! Het zal dus lastig worden om foto's en filmpjes op het blog te plaatsen. Eens kijken hoe we dat gaan oplossen.

Blik in de speelzaal (foto: Lennaert Ootes)

Het had niet veel gescheeld, of ik had überhaupt de eerste ronde moeten missen. Vanwege allerlei veiligheidsmaatregelen heb je als speler slechts toegang tot de speelzaal op vertoon van je spelerskaart. Laat ik die nu op mijn kamer in de Banjaert hebben laten liggen. Het kostte wat overredingskracht, maar uiteindelijk werd ik dan zonder kaart toch toegelaten. Niet alleen geldt er voor spelers een strenge toegangscontrole, ook voor toeschouwers gelden nieuwe regels. Kon men voorheen zo naar binnen lopen, vol is vol, nu moet je je aanmelden en krijg je een QR-code. Dat alles in het kader van de veiligheid en misschien ook wel om vals spelen te voorkomen.

Terug naar het schaken. Ik tref het: ingedeeld in groep 7E zit ik op het balkon. Beter kan niet. Vandaar heb je een mooi uitzicht over de hele speelzaal. In tegenstelling tot andere jaren is de speelzaal anders ingedeeld. Minder spelers in de hal en de bar is van de zijkant verplaatst naar voren, naast de ingang. Voor de bar is een open ruimte. Voorheen stonden daar speeltafels.

In de eerste ronde speelde ik met zwart tegen Alain de Callafon uit Capelle aan den IJssel. Voor mij een onbekende speler. De partij ging lange tijd gelijk op. Opvallend was wel dat mijn tegenstander veel tijd gebruikte. Voor de eerste 10 zetten al 32 minuten. Ik had slechts 11 minuten nodig. Dat bleef gedurende de hele partij het beeld. Spannend werd het toen ik op de 21e zet mijn torens op de d-lijn kon verdubbelen en op zet 27 een pion kon winnen. Er ontstond een eindspel met 2 zwart velderige lopers en 6 tegen 7 pionnen.

stelling na 27. ..... axb5

Heel langzaam kreeg ik de overhand. Met mijn pionnen op de witte velden was er voor mijn tegenstander weinig eer te behalen. Uiteindelijk kwam ik 3 pionnen voor. Hoewel nergens in de speelregels staat dat je moet opgeven als je bijv. 3 of meer pionnen achter staat, is dat misschien wel een moment om het te overwegen. Mijn tegenstander bleef echter stoïcijns doorspelen, wellicht hopende op pat. En eerlijk gezegd: ik moest goed opletten dat het niet zover zou komen. Uiteindelijk gaf mijn tegenstander na 66 zetten op.

stelling na 66. ..... g6-g5

De kop is er af. Het eerste punt is binnen. Morgen een nieuwe ronde met nieuwe kansen. De volledige partij van vandaag is hier na te spelen.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024