dinsdag 19 december 2023

SOS-competitie

In de strijd om de rode lantaarn in poule 3D van de SOS-competitie moest op dinsdag 12 december 2023, in het hol van de leeuw (lees: postduiven) in IJsselstein, worden aangetreden tegen mede-hekkensluiter Kasteel Lekstroom 3.

Bij mijn voorbereiding voor deze wedstrijd kwam ik er achter dat de kans heel groot zou zijn dat ik aan bord 3 moest aantreden tegen de mij bekende heer Ibrahimy. En dat bracht bepaald geen glimlach op mijn gezicht. In september 2022 speelde ik ook al tegen deze tegenstander. Ik verloor toen, wat op zich niet erg is (ik verlies wel vaker .....), maar wat mij bij gebleven is, is het gedrag van mijn tegenstander. Ik zal daar verder niet over uitwijken, maar erg prettig was het niet. U zult begrijpen dat ik niet bepaald met een gerust gevoel afreisde naar IJsselstein.

Inderdaad, wat ik al vermoedde: aan bord 3 trof ik de heer Ibrahimy tegenover mij. Lang verhaal kort: het ging veel beter dan ik had verwacht. Geen enkele wanklank. Ik bestuurde de witte stukken, opende met 1. Pf3 en het werd een weinig spannende partij.

Na 19 zetten ontstond de volgende stelling:

stelling na 19. c4

Een symmetrische stelling die behoorlijk vast staat. Voor de beide lopers is er weinig speelruimte. De eigen pionnen blokkeren de diagonalen. Ook de torens en de dames zijn weinig actief en hebben weinig speelruimte. Vanuit deze stelling werd nog een aantal zetten zinloos heen-en-weer geschoven met de dames en op zet 30 werd te lange leste tot remise besloten.

stelling na 30. Db3

Toch nog een klein beetje revanche. Mede dankzij mijn remise wisten we een 2½-3½ overwinning te behalen en daarmee de laatste plaats over te doen aan onze tegenstander.

denken, denken, denken .....

De volledige stand in poule 3D kunt u hier bekijken. Voor een verslag op de website van SC De Giessen en Linge klikt u hier.

Vanwege het kerstreces ligt de SOS-competitie tijdelijk stil. Op 16 januari 2024 gaan we verder met een thuiswedstrijd tegen Denk en Zet 2.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024