zondag 1 oktober 2023

36e Voges Rapid Schaaktoernooi

Afgelopen zaterdag vond in Hillegom de 36e editie plaats van het Voges Rapid Schaaktoernooi onder auspiciën van SC De Uil. De (wedstrijd)leiding was ook dit jaar weer in handen van Cok Ippel en Peter Kaptein.

In totaal hadden 58 deelnemers de weg naar Hillegom weten te vinden waardoor het toernooi niet was "uitverkocht". Deze 58 deelnemers waren ingedeeld in een Hoofdgroep van 18 spelers die 7 ronden volgens het Zwitsers systeem speelde. Voor deze groep hadden zich 3 GM en 2 IM aangemeld. De overige 40 deelnemers waren op basis van rating keurig verdeeld in 5 achtkampen die "all play all" speelden (dus ook 7 ronden). Het tempo bedroeg 18 minuten met een increment van 5 seconden per zet.

Vol goede moed reed ik zaterdagmorgen naar Hillegom, maar wel met de wetenschap dat de generale repetitie op dinsdagavond niet goed was verlopen. Tijdens de 1e ronde van de rapidcompetitie bij mijn vereniging verloor ik 3 partijen op rij. Maar u kent het spreekwoord: "Een slechte generale ......".


Ik was ingedeeld in Groep D met een aantal bekende en een aantal voor mij onbekende spelers. Voor de middagpauze zouden er 3 partijen worden gespeeld, na de pauze de 4 resterende partijen.

Een kort overzicht van het verloop van mijn partijen:

1e ronde: met zwart tegen de benjamin van de groep Jelle Klop. Via een De Leeuw opening ontstond een gesloten stelling. Uiteindelijk werd tot remise besloten.

2e ronde: met wit tegen Pieter Dijker. Om mijn tegenstander(s) en misschien ook wel mijzelf uit de comfortzone te halen had ik besloten om alle partijen die ik met wit zou spelen met Pf3 te beginnen. Het was even wennen, maar met 3 pionnen minder wist ik toch nog een remise uit het vuur te slepen.

3e ronde: zwart tegen Renzo Hogenboom. Ook hier verscheen een De Leeuw opening op het bord. Met een pion meer moest ik berusten in remise.

Met 1½ uit 3 ging ik de pauze in. Met tevredenheid keek ik terug op de ochtendsessie.


4e ronde: met wit tegen koploper Klaas Been. De laatste keer dat ik tegen Klaas speelde was tijdens het Kennemer Open 2021/2022. Toen won ik vrij gemakkelijk. Nu liep het anders. Ook hier Pf3 als eerste zet, maar ik moest al snel opgeven vanwege verlies van mijn dame.

5e ronde: met zwart tegen Otto Boot. Het London-systeem. Iets dat ik met wit zelf regelmatig speel(de), maar met zwart is het toch andere koek. In een eindspel van dame + paard tegen dame + paard werd tot remise besloten.

6e ronde: met zwart tegen Rob Groot. Ook hier verscheen het London-systeem op het bord. En zoals al gezegd: met zwart vond ik dat best lastig te bestrijden. In het eindspel gaf ik een toren cadeau waarna ik gelijk kon opgeven.

7e ronde: met wit tegen Esther Hogendoorn (zus van Renzo Hogendoorn, 3e ronde) die werd bijgestaan door haar moeder in de rol van chauffeur, verzorger en secondant. Ook hier opende ik met Pf3. Moest heel veel tijd investeren in deze partij waardoor ik behoorlijk in tijdnood kwam. Toen ik tot overmaat van ramp ook nog een pion weggaf liet ik de eer aan mijn tegenstandster.

De middagsessie leverde slechts een half punt op. In totaal scoorde ik 2 punten uit 7 partijen en dat betekende in de eindrangschikking de 8e en laatste plaats.

Het experiment met Pf3 was niet geslaagd. Ik ga nog eens nadenken of ik dit in het vervolg nog moet spelen. De Van Geet opening (1. Pc3) is wellicht een mooi alternatief. Ook moet ik het Londen-systeem met zwart nog eens bekijken. Ik heb de indruk dat veel witspelers zijn overgestapt op dit systeem.


Voor een uitgebreid verslag op de website van SC De Uil klik hier.

Bekijk ik de eindstanden van alle achtkampen (A t/m E) dan ben ik uiteindelijk als 33e geëindigd van de 40 achtkampers (2 punten - 7 SB-punten). Neem ik de eindstand van de hoofdgroep mee dan ben ik van de 58 deelnemers toch nog als 49e geëindigd. Negen spelers deden het dus nog minder dan ik. Een schrale troost.

Onderstaand nog 2 foto's afkomstig van de website van SC De Uil.


Het volgende rapidtoernooi staat gepland op 11 november a.s.: het 33e SIO Rapidtoernooi in De Lier. Daarvoor nog een ronde in het Kennemer Open (7 oktober) en de interne competitie bij SC De Giessen en Linge.

Ik houd u op de hoogte.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024