zondag 27 augustus 2023

1e ronde 73e Druivenschaaktoernooi

Na een periode van inactiviteit vanwege enkele lichte lichamelijke ongemakken, kon ik afgelopen vrijdag gelukkig weer achter het bord plaatsnemen bij de start van het 73e Druivenschaaktoernooi in 's Gravenzande. Een gezellig toernooi, op een prima locatie, om het seizoen weer te beginnen.

Voor deze editie hadden zich, hoe kon het mooier, precies 64 spelers aangemeld die op basis van rating in 16 groepen waren ingedeeld. Alle groepen waren compleet. Ook een unicum. Dit 3 ronden toernooi wordt verspeeld op vrijdag 25 augustus, maandag 28 augustus en vrijdag 1 september 2023. Het speeltempo bedraagt 1 uur en 30 minuten per persoon per partij met een toevoeging van 10 seconden per zet vanaf zet 1.

Mijn tegenstanders in groep 12 zijn: Leo Grootscholten (1318), Piet Boekesteijn (1287) en Michel van Bergenhenegouwen (1271). Er zit een groot verschil in mijn huidige rating, 1491, en de rating van de tegenstanders waardoor ik het idee had (heb) dat ik niet helemaal juist ben ingedeeld. Maar goed, we zullen het er mee moeten doen. Een ding is in elk geval duidelijk: er mag, ondanks het verschil in rating, absoluut geen sprake zijn van onderschatting.

Piet Boekesteijn (rechts) achter de zwarte stukken
Foto: organisatie 73e Druivenschaaktoernooi

Mijn eerste tegenstander was Piet Boekesteijn van de Lierse Schaakvereniging uit De Lier. Over deze partij kan ik heel kort zijn: het werd een redelijk eenvoudige overwinning. Toen mijn tegenstander op zet 11 min of meer tegen de wind in rokeerde kon ik, vanuit het London-systeem, met 3 pionnen, dame, toren en loper een aanval op de damevleugel op zetten. Na 19 zetten zag mijn tegenstander het onheil al naderen en gaf op.

Ik geef u de slotstelling:

8
stelling na 19. .... cxb6

In deze stelling dreigt verlies van de pion op a6 met schaak en ook pion b6 heeft het lastig.

Maandag 28 augustus moet ik het opnemen tegen Leo Grootscholten die in de 1e ronde verloor van Michel van Bergenhenegouwen. Op de 2e speelavond worden ook de traditionele bakjes met druiven uitgereikt. Ik verheug mij er al op.

Alle uitslagen en overige informatie van het toernooi kunt u hier terugvinden.

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024