donderdag 22 juni 2023

49e Vierkamptoernooi Hillegom

Op 9 en 10 juni j.l. vond in Hillegom, onder zomerse temperaturen, de 49e editie plaats van het door schaakvereniging De Uil uit Hillegom georganiseerde Vierkamptoernooi. Het toernooi was niet "uitverkocht", maar met 74 deelnemers ook zeker niet slecht bezet. De deelnemers waren op basis van rating en eventueel het resultaat van 2022 (groepswinst) ingedeeld in 17 groepen van 4 deelnemers (68 deelnemers) en een groep van 6 deelnemers die 3 ronden volgens het Zwitserse systeem speelde.

Vanwege mijn gestegen rating en het feit dat ik in 2022 als winnaar van groep 14 uit de bus kwam, maakte ik promotie naar groep 12 waar ik achtereen volgens de volgende tegenstander tegenkwam: Rob Groot (1457), Filip Schutte (1524) en Menno van Dijk (1520). Alle 3 onbekenden voor mij.

In de 1e ronde moest ik het met wit opnemen tegen Rob Groot. Het werd een redelijk tamme partij die niet echt wilde loskomen.

stelling na 18. Pf3xd2
Dessens - Groot

De dames zijn van het bord en het spel gaat verder op de damevleugel, maar ook daar slaat de vlam niet in de pan en na 26 zetten wordt in de diagramstelling de vrede getekend.

stelling na 26. a2-a3


In de 2e ronde moest ik, wederom met wit, aantreden tegen youngster Filip Schutte. Filip had in de 1e ronde gewonnen van Menno van Dijk.

Ook nu kwam weer het London-systeem op het bord met een zwarte aanval op pion b2.

stelling na 8. ..... Dd8-b6
Dessens - Schutte

Maar na 9. Db3 c4, 10. Dxb6 axb6, 11. Lc2 wist ik deze aanval eenvoudig af te slaan en had zwart een dubbelpion op de b-lijn. Partijen probeerden het nog wel op de damevleugel maar na 37 werd de vrede getekend.

Stelling na 37. Ka3-b2

Het enige waar wit voor moet oppassen is dat de zwarte monarch niet via de a- en de b-lijn de witte stelling binnenkomt. Zwart heeft in deze stelling niet meer dan alleen koningszetten.


Misschien wel de leukste partij speelde ik in de 3e ronde tegen Menno van Dijk. Na 6 zetten ontstond de volgende stelling:

stelling na 6. ..... Lb4
van Dijk - Dessens

In de partij Denysenkov - Dessens uit de laatste Karel Kuip Vierkamp in Haarlem ging wit in deze stelling verder met: 7. Pge2 en na 7. ..... Pxe4, 8. Dd3 Pxc3, 9. Pxc3 Lxc3, 10. Dxc3 Dh4+, 11. g3 De4+ gaf hij op. Menno van Dijk pakte het iets beter aan met 7. Ld3 maar na het schijnoffer 7. ..... Pxe4, 8. Lxe4 Dh4+, 9. Kf1 Lxc3, 10. bxc3 Dxe4 11. Pf3 blijf ik slechts een pion voor.

Op enig moment in de partij heb ik de pion weer teruggeven in de hoop een "grotere vis" te kunnen vangen:

stelling na 18. ..... e3+

Wit gaat verder met 19. Txe3 waarna volgde: 19. ..... Txe3, 20. Kxe3 Te8+, 21. Kf3 Te2 met deze zet hoopte ik de pion op a2 te kunnen ophalen, maar had geen rekening gehouden met 22. Lc1 die het paard dekt.

Uiteindelijk wist wit weer op te krabbelen en na 42 zetten werd, op verzoek van wit, tot remise besloten.

stelling na 42. c6+

Doordat Rob Groot in de laatste ronde won van Filip Schutte en daarmee groepswinnaar werd, eindigde Filip en onder getekende met 1½ punt op een gedeelde 2e plaats. Vanwege meer SB-punten mocht ik uiteindelijk de 2e prijs mee naar huis nemen.

Winnaar van het toernooi werd overigens Floris Golbach die in groep 1 na een spannende laatste ronde 2 punten wist te scoren en daarmee toernooiwinnaar werd na in 2022 groep 2 al te hebben gewonnen.

Voor het volledige verslag verwijs ik u graag naar de website van SC De Uil.

De 50e editie van dit toernooi vindt plaats op 7 en 8 juni 2024.




Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024