zondag 15 januari 2023



Met iets meer dan 30 minuten vertraging werd om 10.30 uur het startschot gegeven voor het Ons Genoegen Rapidtoernooi in Amersfoort. Het toernooi was met 60 deelnemers, die waren verdeeld over 10 groepen van 6, zo goed als "uitverkocht". Meer mensen konden er niet in. Het was krap, maar te doen.

Overzicht speelzaal

Ik was ingedeeld in Groep G met voor mij allemaal onbekende tegenstanders. Het speeltempo bedroeg 25 minuten per persoon per partij zonder increment (toevoeging).

Vier spelers van groep G
David Chang en ikzelf ontbreken op de foto

In vogelvlucht neem ik de partijen met u door:

1e ronde: met wit tegen Vastenburg. Ondanks een kwaliteit meer eindigde deze partij in remise. Vanwege tijdnood bood ik remise aan.

2e ronde: met zwart tegen Grünbauer: in het begin gelijk opgaand. Later wist ik met een paard de kwaliteit en een pion te winnen. Winst.

3e ronde: met wit tegen Halenbeek: ook deze partij eindigde in remise. Hier had ik twee pionnen meer, maar mijn tegenstander wist met een paard eeuwig schaak af te dwingen.

4e ronde: met zwart tegen, op dat moment, koploper David Chang. Ondanks een pion meer kwam ik er niet aan te pas. Werd keurig door mijn tegenstander mat gezet.

5e ronde: met wit tegen Kodde: een curieuze partij. Met 2 pionnen meer en 2 torens op de open h-lijn had ik een vrij comfortabele stelling. Toch lukte het niet om de winstcombinatie te vinden. Wederzijdse tijdnood. De partij werd in mijn voordeel beslist door het vallen va de vlag van mijn tegenstander. Op het moment dat hij mij mat wilde zetten viel zijn vlag.

De totaalscore van 3 uit 5 leverde mij een 3e plaats op, die weer goed was voor een klein prijsje.


De eindstand in Groep G was: 1. D. Chang 4-5; 2. Vastenburg 3½-5; 3. J. Dessens 3-5; 4. Kodde 2-5; 5. Grünbauer 1½-5; 6. Halenbeek 1-5.

Voor een verslag vanuit de organisatie en alle uitslagen verwijs ik u graag naar de website.
 

Geen opmerkingen:

SOS-competitie 2023/2024